Suomalaisia kuluttajia kiinnostavat halvat hinnat ja laaja valikoima verkko-ostoksilla, ja heille on tärkeää saada valita maksutapa.

Tämä käy ilmi maksupalveluyritys Klarnan teettämästä tutkimuksesta, joka esittelee ruotsalaisten, suomalaisten ja norjalaisten kuluttajien ostotapoja ja mieltymyksiä verkkokaupoissa asioidessa.

Suomalaisille turvallisuus tärkeää, ruotsalaiset arvostavat sujuvaa toimitusta

Pohjoismaalaiset ovat tottuneita verkko-ostosten tekijöitä. Yhdeksän kymmenestä pohjoismaalaisesta on tehnyt verkko-ostoksia viimeisen kuuden kuukauden aikana.

Syyt verkkokauppojen käyttöön ovat hieman erilaiset pohjoismaiden välillä. Tärkeimmät verkkokauppojen edut suomalaisten kuluttajien mukaan ovat ostosten tekeminen itselle sopivana ajankohtana (68 %), halvemmat hinnat (51 % vastaajista) ja suurempi ja parempi valikoima (47 %).

Suomalaisista verkkoshoppailijoista peräti 90 prosenttia on sitä mieltä, että turvallisuus on heille tärkein kriteeri verkkokauppaa valittaessa, tuotevalikoiman ollessa toiseksi tärkein. Norjalaiset ovat suomalaisten kanssa samalla linjalla, kun taas ruotsalaisille tärkeintä on toimitusten sujuvuus sekä tuotevalikoima.

”Ostokokemuksen merkitys verkko-ostamisessa kasvaa kaikkialla”, Klarnan Suomen kaupallinen johtaja Marja Merentie sanoo. ”Ostokokemukseen vaikuttaa netissä moni asia, joista tärkeimpiä ovat toimitukset, maksaminen ja palautukset.”

Palautukset ja toimitukset mietityttävät

Tutkimuksen mukaan ilmainen palautusmahdollisuus ja tieto palautuskäytännöistä ovat asiakkaille tärkeitä asioita.

”Noin viidesosa pohjoismaisista kuluttajista on joskus päättänyt olla ostamatta nettikaupasta mahdollisesta palautuksesta aiheutuvan vaivan vuoksi. Toimitus on edelleen erittäin tärkeä osa verkkokauppakokemusta, ja kuluttajat odottavat yhä useammin pääsevänsä tutkimaan missä paketti kulkee, mihin se toimitetaan ja milloin se saapuu”, Merentie sanoo.

Maksutavan valinta tärkeää suomalaisille, muualla korttimaksu suosiossa

Oikean maksutavan löytyminen on olennainen osa verkkokaupan asiakaskokemusta.

”Pohjoismaisille kuluttajille on tärkeää voida valita erilaisten maksutapojen välillä. Ostosten tekeminen ei saa jäädä siitä kiinni, että asiakkaan toivomaa maksutapaa ei löydy”, Merentie kertoo. ”Tutkimuksemme mukaan suomalaiset haluavat naapurimaita useammin valita eri maksutapojen välillä.”

Verkkopankkimaksu on suomalaiselle suosituin maksutapa verkossa, laskun ollessa seuraavaksi suosituin maksutapa. Muut pohjoismaalaiset suosivat maksuvälineinä luottokorttia; Ruotsissa (47 % vastaajista) ja Norjassa (77 %) korttimaksu on suosituin maksutapa.

Älypuhelimen käyttö verkkoshoppailussa yleistä

Tutkimuksen mukaan kaikissa Pohjoismaissa vahva yhteinen piirre oli älypuhelimen käytön suosio verkko-ostoksilla.

”Murrosta elävässä verkkokaupassa mobiilikäyttäjien osuus kasvaa, ja puhelimen käyttö yleistyy jatkuvasti ostotyökaluna, mutta myös ostosten tekovälineenä”, Merentie sanoo.

Tutkimuksen mukaan joka viides pohjoismainen verkko-ostoksia tehnyt kuluttaja on tehnyt verkkokauppaostoksia puhelimella, ja etenkin 18–45-vuotiaat käyttävät puhelintaan ostosten tekemiseen huomattavasti useammin kuin vanhemmat ikäryhmät. Pohjoismaissa mobiilin kasvu on ollut ripeämpää Ruotsissa kuin Suomessa, ja Ruotsi onkin Pohjoismaiden kärkimaa puhelimen käytössä ostosten tekoon.

Kyselytutkimuksen teki tutkimusyritys GfK NORM keväällä 2018. Verkkokyselyyn vastasi yhteensä 3140 18–75-vuotiasta vastaajaa Suomesta, Ruotsista ja Norjasta, joista 1038 oli Suomesta.