Sitä voisi helposti ajatella, että nykyiset digitaaliset mahdollisuudet ovat tehneet vanhat markkinointikeinot vanhentuneiksi, mutta onko näin? Tarkastellaan tarkemmin nykyaikaisen markkinoinnin keinoja muistaen myös kyltit ja banderollit digimarkkinoinnin ohessa.

Yritystoiminnassa moni asia on vielä ihmisten välistä kommunikaatiota, ja ihmisten omaan huomiokykyyn perustuvaa päätäntää. Monet yrityksen perustoimintoihin liittyvät asiat ovat jo automatisoituja ja ne menevät digitaalisen maailman ykkösinä ja nollina, mutta useimmat tärkeistä päätöksistä tehdään vielä henkilöiden toimesta – ja henkilöihin voidaan vaikuttaa markkinoinnin kautta.
Yritysmarkkinointi ei ole avaruustiedettä
Banderolli, kyltti, ja muuta ulko-ja sisätiloissa näkyvillä olevat selkeät mainokset voivat tehdä juuri sen ratkaisevan sykäyksen, jonka ansiosta potentiaalisesta asiakkaasta tulee yritykselle ostava asiakas. Tien vierellä näkyvä iso ulkokyltti tai selkeä banderolli voi olla juuri se yksittäinen tekijä, joka saa uuden asiakkaan poikkeamaan yrityksen tiloissa. Ohiajaessaan kuski ei nimittäin katsele mitään sosiaalisen median kanavia, tai lueskele nettisivuja – joten digitaalisen markkinoinnin keinot eivät pääse häiritsemään hänen ajatuksiaan – mutta tien ohessa, rakennuksen seinällä tai jopa edessä olevan pakettiauton perässä oleva mainos sen voi tehdä.

Markkinointi ei ole koskaan vain yksittäinen tapahtuma tai teko, vaan se on yrityksen koko toiminnan historian ja olemuksen osa, ja jos sitä ei nähdä sellaisena, ei se tule koskaan tukemaan yrityksen kokonaistoimintaa. Markkinoinnilla ja mainoksilla on myös tavoitteensa, ja kun ajatellaan vaikka sitä yrityksen pihassa olevaa banderollia tai mainoskylttiä, pitäisi sen olla sekä yksinkertainen, näkyvä että selkeästi kertova – jotta yritys saisi siitä kaiken tarvitsemansa hyödyn. Joillain yrityksillä riittää pelkän ison logon laittaminen ulkokylttiin, toiset haluavat kertoa tarjouksensa vaihtuvassa banderollissa, toiset jonkin palvelunsa – tämä sama varmaan kerrotaan myös yrityksen digitaalisissa kanavissa, mutta harvalla yrityksellä pelkät digikanavat riittävät tukemaan yrityksen toimintaa – ethän siis unohda myös yrityksen omia tiloja, kulkuvälineitä, työvaatteita logoilla…
Asiakkaan huomion saaminen
Markkinoinnissa ja mainonnassa on tavoitteena saada mahdollisten ostajien huomio. Kun huomiota saadaan oikeassa kohdassa, niin asiakas saattaa kiinnostua yrityksen tarjonnasta siinä mielessä, että hän lähtee hakemaan lisätietoa, ja kenties ostaa siltä istumalta. Ostajien huomiosta käydään kamppailua, ja harvassa ovat ne alat, joilla ei ole lainkaan kilpailua, varsinkaan nykyaikana kun netistä voi tilata lähes kaikkea, ja se voi tulla mistä vain. Tämän kaiken kilpailun aikakaudella ja digialustojen lisääntyessä ei pidä unohtaa myös niitä perinteisiä tapoja saada ihmisten huomio. Varsinkin jos yrityksen asiakaskunnasta iso osa tai tärkeä osa tulee paikallisista ihmisistä, silloin esimerkiksi mainosbanderollin virittäminen oikeaan kohtaan paikkakunnalla saattaa olla se ratkaisevin teko markkinoinnin onnistumisen ja lisämyynnin kannalta. Eivät ne urheilukenttien mainokset turhia ole – niilläkin aikaansaadaan muistijälkiä potentiaalisille asiakkaille.
Vaikka digitaalisuus, sosiaalinen media ja tiktokit ja muut ovat muuttaneet markkinoinnin mahdollisuuksia tuomalla entistä enemmän vaihtoehtoja, kannattaa kuitenkin muistaa se vanha ajatus:
Attention – kaikki perustuu siihen, että saat huomiota
Interest – huomio kasvaa mielenkiinnoksi, joskus vasta ajan myötä, joskus ensikerrasta
Desire – huomio muuttuu haluksi
Action – halu muutuu ostoksi