Adoben tuore tutkimus selvitti, mitä lauseita jokaisen tulisi välttää sähköposteissa. Adobe Consumer E-Mail Survey -tutkimus tarkastelee joka vuosi sähköpostin käyttöä, ja tänä vuonna vastauksissa nousi esiin yhdeksän fraasia, jotka ärsyttävät vastaajia eniten.
Sähköposti voi olla tehokas viestintäkanava, ja Adoben tutkimuksen mukaan käytimme 17 prosenttia enemmän aikaa sähköpostin saapuneet-kansion katsomiseen työpaikalla viime vuoteen verrattuna. Sähköpostiin liittyy kuitenkin paljon epävarmuuksia. Mitä viestin lopuksi pitäisi toivottaa? Vaikutatko epätoivoiselta, jos kysyt vastausta uudestaan vielä samana päivänä?
Adobe Consumer E-Mail Survey -tutkimus selvitti yli tuhannen yhdysvaltalaisen toimistotyöntekijän suhtautumista sähköpostiin. Tutkimuksen mukaan jopa 85 prosenttia vastaajista tarkistaa sähköpostin juuri ennen nukkumaanmenoa, ja neljännes vastaajista katsoo sähköpostit ennen kuin nousee sängystä aamulla.
Ennen kaikkea tutkimustuloksissa nousivat esiin puhekieliset lauseet, jotka ärsyttävät sähköpostiviesteissä eniten.
Tiedämme jokainen ainakin yhden sähköposteissa ärsyttävän fraasin. Jos saat jatkuvasti ärsyttäviä ja ylitsevuotavia sähköposteja, jätät lopulta vastaamatta. Se ei auta asiakkaita eikä vie tiimityötä eteenpäin, sanoo Imran Afzal, Adoben Pohjoismaiden markkinointipäällikkö.
Haaste yrityksille
Ärsyttäviksi koetut sähköpostit voivat myös haitata yrityksiä, jotka viestivät asiakkaille sähköpostilla ja uutiskirjeillä.
Yrityksille on erityisen tärkeää, että sähköpostit eivät ärsytä vastaanottajaa. Tämä on yksi syy, miksi käytämme Adobe Sensein koneoppimista selvittääksemme, mitkä tekijät saavat vastaanottajat jättämään viestin lukematta. Adobe Sensein avulla pystymme parantamaan viestien sisältöä sekä lähettämään viestin parhaaseen mahdolliseen aikaan, Afzal sanoo.
Nämä yhdeksän fraasia ovat Adoben tutkimuksen mukaan kaikkein ärsyttävimpiä sähköposteissa:
- ”En ole varma, saitko edellistä sähköpostiani…” (25 % vastaajista)
- ”Liittyen edelliseen viestiini…” (13 %)
- ”Liittyen aiempaan keskusteluumme…” (11 %)
- ”Onko tästä aiheesta uutta tietoa?” (11 %)
- ”Anteeksi, että lähetän tämän viestin uudelleen…” (10 %)
- ”Saisinko lisäohjeita” (9 %)
- ”Kuten kirjoitin aiemmin…” (9 %)
- ”Kuten puhuimme aiemmin…” (6 %)
- ”Tässä liite vielä uudestaan…” (6 %)
Lue lisää tutkimuksesta Adoben blogista.