SOL on mukana laajassa #eisyrji -kampanjassa, joka tähtää asenteiden muuttamiseen ja syrjinnän vähentämiseen suomalaisessa työelämässä. Tavoitteena on tehdä työelämän yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta itsestäänselvyys. SOL on sitoutunut edistämään syrjimätöntä työkulttuuria.

–        Työvoimavaltaisena yrityksenä haluamme pitää huolta iloisesta ilmapiiristä ja varmistaa erilaisuuden hyödyntämisen asiakaspalvelussa. Emme hyväksy minkäänlaista syrjintää ihmisten välillä, kertoo SOLin henkilöstö- ja lakiasiainjohtaja Timo Sairanen.

–        SOLissa toimii esim. Monikulttuurinen kehitysryhmä, joka on osaltaan tukemassa maahanmuuttajataustaisten perehdyttämistä SOLin työtehtäviin ja juurtumista Suomalaiseen työkulttuuriin, jatkaa Sairanen. – Palkkaamme vuosittain lähes tuhat kesätyöntekijää ja nuoret ovat meille tärkeä ryhmä. Nuorten kehitysryhmä on omiaan toimimaan äänitorvena ja välittämään nuorten työntekijöiden näkemyksiä työstä, työoloista ja työnantajastaan.

–        Olemme tehneet pitkään työtä myös ikäjohtamisen kehittämiseksi. Keltaiset Pantterit työllistää jo eläkeiän saavuttaneita, jotka ovat meille myös tärkeä voimavara. Eläkeikään ennättäneet ovat korvaamattomia kokemusasiantuntijoita, joiden tietotaitoa emme halua menettää, kiteyttää Sairanen.

Kampanja on toteutettu Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n aloitteesta ja sen starttivaiheessa on mukana SOLin lisäksi 17 muuta erikokoista yritystä ja yhteisöä eri toimialoilta.

Työ ei syrji, vaan ihmisten asenteet

Elinkeinoelämän keskusliitto EK selvitti aiemmin tänä vuonna suomalaisten kokemuksia ikäsyrjinnästä ja seksuaalisesta häirinnästä. Taloustutkimuksen toteuttamissa kyselyissä selvisi, että 10 prosenttia suomalaisista on kokenut ikäsyrjintää työtä hakiessaan viimeisen kahden vuoden aikana. Seitsemän prosenttia työikäisistä ilmoitti kokeneensa seksuaalista häirintää työssään viimeisten kahden vuoden aikana. Selvitysten mukaan syrjintää koetaan niin työtovereiden, asiakkaiden kuin työnantajien taholta.

Syrjintään liittyvä lainsäädäntö on Suomessa kattavaa ja myös valvonta toimii. Koska syrjintää tästä huolimatta esiintyy, halutaan #eisyrji-kampanjan avulla herätellä kaikkia suomalaisia pohtimaan omia asenteitaan.

Kampanjan starttivaiheessa mukana olevat yritykset ja yhteisöt ovat SOLin lisäksi S-ryhmä, Elisa, McDonalds, Helsingin yliopisto, Valio, Nordea, K-ryhmä, ISS, Osuuspankki, Finnair, Antell, Fortum, Neste, Miltton, Nokia, Aava ja Barona.

Yritykset ja yhteisöt voivat ilmoittautua mukaan #eisyrji -kampanjaan verkkosivuilla www.eisyrji.fi. Kampanjassa mukana olevat yritykset sitoutuvat edistämään syrjimätöntä kaikille avointa työkulttuuria. Lisätietoja kampanjasta verkkosivuilta www.eisyrji.fi.