Miten voimme tarjota paikallisesti tällaista palvelua? Miten Lohjan, Siuntion ja Nummelan alueella voi olla media, joka tarjoaa näin suunta paikallista kontaktimäärää maksutta? Onko asiassa “koira haudattuna”?
Otsikko perustuu siihen tosiasiaan, että alueella ilmestyy joka keskiviikko kaksi ilmaisjakelulehteä. Toinen on Länsi-Uusimaa ja toinen Ykkös-Lohja. Jos laitat oman yrityksesi mainoksen LU-lehteen, saat mainoksella potentiaalisesti reilut 20 000 taloutta. Jos laitat saman mainoksen saman päivän Ykkös-Lohja lehteen, saat samalla mainoksellasi potentiaalisesti 34 000 taloutta kohteeksi.
Miten tehdä oikea päätös
Realistisesti millään laskentakaavalla tai tilastolla ei voida tutkia, kumpaa lehteä luetaan enemmän, koska jos tutkimuksen tekee LU, on voittaja se, mutta jos tutkimuksen johtaa YL, on voittaja YL. Edes yksittäisellä mainoksella vuorotellen toisessa lehdessä ei ole mahdollista varmistaa, että osuisit oikeaan valintaa, joten loogisesti paras vaihtoehto on satsata oma pieni markkinointiraha siihen mediaan, joka jakaa materiaalin 34 000 talouteen, kuin siihen joka jakaa sen materiaalin reiluun 20 000 talouteen.
Kun vielä kumpikin materiaali on maksutta saatavana digimediassa menemällä julkaisijoiden lehtisivustoille, ei digitaalisesti ole tarjolla selkeätä voittajaa kahdesta vaihtoehdosta joiden materiaalit ovat yhtä helposti saatavilla ja luettavissa.
Joten palataan alkuperäiseen ongelmatiikkaan, jos sinulla on 100 euroa laittaa mainokseen rahaa, kumpaan laitat sen:
20 500 taloutta
34 000 taloutta
Taloudet ovat kaikki samalla alueella, paikallisesti, ja jokainen tavoitettavissa oleva talous on potentiaalinen asiakas. Millä yrityksellä on oikeasti mahdollista sulkea silmät mahdollisilta yli 10 000 asiakkaalta?
Entä digitaalinen puoli?
Jos tämän yli 10 000 printtijakelun lisäksi sama osapuoli pystyy antamaan kaupan päälle myös näkyvyyden eli jakelun sekä Facebookissa paikallisesti että myös paikallisesti www-kotisivuille, jotka ovat automaattisesti Google indeksoituja eli kaikki mainokset saadaan lisättyä automaattisesti Googlen tietokantaan.
Paikalliset ostajat
Paikalliset ostajat tarvitsevat paikallisilta yrityksiltä impulsseja, jotka vaikuttavat sekä heidän ostokäyttäytymiseen (alennukset), että myös tietoisuuteen (hei olemme olemassa). Monesti varsinainen ostos tapahtuu vasta pidemmän ajan jälkeen mainoksen näkemisestä. Jokainen meistä muistaa jonkun mainoksen omasta historiastaan, ja saattaa olla, että me myös muistamme toimineemme sen mainoksen mukaisesti. Miten yrittäjä voi silloin perustella päätöksen jättää yli 10 000 taloutta huomioimatta?
Massamarkkinoinnissa tärkeintä on tavoittaa mahdollisimman suuri ja potentiaalinen kohderyhmä, näin on kerrottu kaikissa massamarkkinoinnin koulutuksissa, sama pätee niin paikalisesti kuin globaalisti. Yhdistämällä paikallisen laajan printin paikallisiin digikanaviin saadaan aikaiseksi kokonaisuus, jolla tavoitetaan mahdollisimman monta mahdollista ostajaa yrityksen tuotteille tai palveluille, kunhan tuotteista ja palveluista ja niiden ominaisuuksista kerrotaan tarpeeksi selkeästi ja mahdollistetaan helppo tilaaminen ja ostaminen.
Tulevaisuuden markkinointi
Monet netissä löytyvät tulevaisuuden markkinointiin liittyvät kirjoitukset koskettavat isompia yrityksiä, eivätkä ole aivan sellaisinaan käytettävissä paikalliseen pienimuotoiseen tarpeeseen. Jos yritys toimii Lohjan talousalueelle ja tarjoaa paikallisesti palveluitaan tai tuotteitaan, puhutaan maksimissaankin noin 70 000 talouden alueesta.
Toimivan kokonaismarkkinoinnin voi muodostaa monesta paikallisesta palasesta, mutta loppujen lopuksi on tärkeää myös muistaa ja tiedostaa oman yrityksen ajalliset ja taidolliset resurssit. Markkinointi digitaalisissa medioissa ei ole avaruustiedettä, mutta hieman aikaa ja vähän osaamista kuitenkin tarvitaan. Meiltä se on mahdollista saada.