Tekoälystä on tullut keskeinen osa arkeamme monilla alueilla automatisoidusta liikenteestä ja älykodeista tuotantoteollisuuteen. Bosch hyödyntää tekoälyä ja esineiden internetiä tehdäkseen elämästämme helpompaa ja turvallisempaa. Teknologia- ja palveluyhtiön lähestymistapa kiteytyy sloganiin ”Beneficial AI. Building trust together.”, joka painottaa tekoälyn hyödyllisyyttä ja rohkaisee meitä rakentamaan luottamusta uuteen teknologiaan yhdessä. Pääasiallisena tavoitteena on kehittää turvallista ja luotettavaa tekoälyteknologiaa, jota hyödynnetään esimerkiksi CES-messuilla esiteltävissä älytuotteissa. Yksi näistä tuotteista on Virtual Visor eli tekoälypohjainen häikäisysuoja, jonka esittelyyn maailman suurimmat kuluttajaelektroniikkamessut sopivat täydellisesti. Tuote on myös voittanut CES® Innovation Award -palkinnon, samoin kuin Boschin 3D-ajoneuvonäyttö.

Messuilla on esillä myös muita Boschin tekoälyratkaisuja, kuten kansainväliselle avaruusasemalle kehitetty ennakoivan huollon sovellus, ajoneuvon sisätilan valvontajärjestelmä sekä älykäs lääketieteellinen diagnostiikka-alusta. ”CES-messuilla esittelemämme ratkaisut eivät jätä epäilyksiä siitä, että Bosch tähtää johtavaksi innovaattoriksi myös tekoälyn saralla”, toteaa Boschin johtoryhmän jäsen Michael Bolle. ”Vuodesta 2025 lähtien tekoäly on osa kaikkia Bosch-tuotteita tai vähintään niiden kehitystä ja valmistusta.” Bosch sijoittaa 3,7 miljardia euroa vuosittain ohjelmistokehitykseen, työllistää yli 30 000 ohjelmistoinsinööriä ja käyttää tuhannen työntekijän panoksen tekoälykehitykseen.

Bosch on myös käynnistänyt kattavan koulutusohjelman. ”Aiomme tarjota koulutusta tekoälyasioissa lähes 20 000 työntekijälle seuraavan kahden vuoden aikana”, Bolle selittää. ”Tekoälyn ohella meidän on panostettava myös ihmisälyyn.” Ohjelmaan sisältyy koulutusta kolmella tasolla – johtajille, insinööreille ja tekoälykehittäjille. Lisäksi kursseilla käsitellään tekoälyn käyttöön liittyviä vastuullisuusnäkökohtia, joita silmällä pitäen Bosch on laatinut omat tekoälyn käytön turvallisuuteen ja etiikkaan liittyvät periaatteensa. Näiden toimenpiteiden ja asiantuntemuksensa avulla yhtiö pyrkii rakentamaan luottamusta asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden parissa: ”Tietoturvan ja itsemääräämisoikeuden tärkeys on selvää kaikille niille, jotka ovat sisäistäneet asiaankuuluvat tekniset ja eettiset periaatteet”, Bolle sanoo. ”Tavallaan luottamus on ottanut tuotelaadun paikan digitaalisessa maailmassa.”

Asiantuntemus pelastaa henkiä

Bosch uskoo, että jatkossa yksi keskeisistä osaamisalueista liittyy tekoälyn teollisiin sovelluksiin. ”Sen sijaan, että käyttäisimme tekoälyä ihmiskäytöksen mallinnukseen, haluamme valjastaa sen tehon kaikkia hyödyttävän teknologian kehittämiseen”, Bolle selittää. ”Tästä syystä teollisten tekoälyratkaisujen on oltava turvallisia, luotettavia ja selkeitä.” Boschin mukaan ohjasten on siis aina oltava ihmisen käsissä niin kotona ja kodin ulkopuolella kuin tuotantoteollisuudessakin.

Uraauurtavia ajoneuvojen turvalaitteita (esim. ABS, ESP ja turvatyynyn ohjausyksiköt) kehittänyt yhtiö on jo aikaa sitten todistanut, että laitteiden luotettavuudesta on hyötyä. Tekoäly voi myös lisätä kuljettajan apujärjestelmien tehokkuutta ja älykkyyttä: esimerkiksi Boschin automaattiajoneuvoihin tarkoitettu tekoälykamera havaitsee osittain näkymättömissä olevat jalankulkijat ja parantaa näin hätäjarrutusavustimen toimintavarmuutta.

Maailman ensimmäinen virtuaalinen häikäisysuoja syntyi Yhdysvalloissa

Yhtiön ensimmäinen autoalalle tarkoitettu tekoälyratkaisu sai alkunsa Yhdysvalloissa ja esitellään ensikertaa Las Vegasissa. Kyseessä on digitaalinen häikäisysuoja Virtual Visor, jossa läpinäkyvä LCD-näyttö tunnistaa kuljettajan silmien liikkeet ohjaamon valvontakameran avulla. Virtual Visor analysoi saamansa tiedon älykkäillä algoritmeilla ja tummentaa ainoastaan ne tuulilasin osat, joiden läpi tuleva auringonvalo häikäisisi kuljettajaa. Ratkaisu sai luokkansa korkeimman pistemäärän CES:n innovaatiopalkintoraadilta. Myös Boschin uusi 3D-näyttö saavutti ykkössijan omassa luokassaan. Passiivisen 3D-teknologian avulla näyttö muodostaa todentuntuisia kolmiulotteisia esityksiä hälytyksistä ja ympäristönäkymistä. Tämä nopeuttaa visuaalisen tiedon hahmottamista ja parantaa siten liikenneturvallisuutta.

Osaltaan turvallisuutta kohentaa myös Boschin uusi ajoneuvon sisätilan valvontajärjestelmä. Se havaitsee silmäluomen liikkeiden, katseen suunnan ja pään asennon perusteella kuljettajan huomion herpaantumisen tai keskittymisen vaikkapa älypuhelimeen ja varoittaa kriittisistä tilanteista. Lisäksi järjestelmä tunnistaa matkustajien määrän ja heidän istumapaikkansa, jotta turvatyynyjen kaltaisten järjestelmien toiminta saadaan optimoitua hätätilanteissa.

Boschin tekoälyä käytetään avaruudessa ja lääketieteessä

Yhtiön tavoitteet ovat joiltain osin kirjaimellisesti tähtitieteelliset, sillä sen SoundSee-anturijärjestelmä laukaistiin kiertoradalle vuoden 2019 lopulla. NASA:n autonomisen lentävän Astrobee-robotin kyydissä matkaava SoundSee-järjestelmä tunnistaa poikkeavia ääniä ISS-avaruusasemalla, analysoi ne tekoälyn avulla ja ilmoittaa huoltotarpeista. Vuoden 2020 alusta SoundSee-järjestelmän taltioimaa äänidataa lähetetään myös Pittsburghissa Pennsylvaniassa sijaitsevaan Boschin tutkimuskeskukseen, joka on varusteltu NASA:n määritysten mukaisesti. Vain hieman kenkälaatikkoa suurempi järjestelmä kehitettiin yhdessä Astroboticin kanssa Yhdysvalloissa osana NASA:n tutkimusyhteistyötoimintaa.

Arkisen terveydenhuollon käyttöön tarkoitettu, mutta vähintään yhtä innovatiivinen, tuote Vivascope on diagnostiikkaa helpottava älykäs alusta. Se suurentaa esimerkiksi veri- ja eritenäytteitä, digitoi mikroskooppilöydöksiä ja analysoi niitä tekoälypohjaisten algoritmien avulla. Solupoikkeamat tarkasti ja nopeasti tunnistava ratkaisu tukee lääkäreitä potilaan terveydentilan arvioinnissa ja diagnosoinnissa.

Light Drive tuo älyn silmälaseihin

Light Drive -älylasimoduuli on maailman ensimmäinen anturipohjainen ratkaisu, joka tekee tavallisista silmälaseista älylasit. Se on yli kolmanneksen markkinoiden muita vastaavia ratkaisuja ohuempi ja painaa alle 10 grammaa. Käyttäjän näkökenttään heijastettavat kristallinkirkkaat kuvat näkyvät selvästi myös suorassa auringonvalossa, ja niissä voidaan esittää kaikkea navigointitiedoista ja tekstiviesteistä kalenterimerkintöihin ja käyttöohjeisiin – älypuhelimelta tai -kellolta saatavan tiedon perusteella.

CES-messuilla Bosch hyödyntää kehittämäänsä IoT-yhteysliikenneteknologiaa esitelläkseen autonvalmistajille ja liikkuvuuspalveluiden tarjoajille ratkaisuja yhteiskäyttöajoneuvojen sähköistykseen, automaatioon, liitettävyyteen ja personointiin. Eikä portfolio rajoitu pelkkiin komponentteihin vaan sisältää verkottuneita liikkuvuuspalveluita, jotka takaavat ajoneuvokannan joustavan käytön, hallinnan, latauksen ja huollon sekä matkojen turvallisuuden.

Älykäs teknologia suojelee ympäristöä

Innovatiivisten tuotteiden takana on Boschin yrittäjähenkinen ajattelutapa. ”Haluamme yhdenmukaistaa kaupallisia, ympäristöön liittyviä ja yhteiskunnallisia vastuullisuusasioita”, Bolle toteaa. Erityisesti ilmastonsuojelu on keskeinen aihealue. Bollen mukaan ”Bosch sekä kehittää ekologisia ratkaisuja että toimii roolimallina ympäristöasioissa. Vuoden 2020 loppuun mennessä kaikki 400 toimipistettämme eri puolilla maailmaa ovat ilmastoneutraaleja eikä hiilijalanjälkeä synny toiminnan millään alueella tuotekehityksestä tuotantoon ja hallintoon. Tavoite on jo toteutunut Saksan toimipisteissämme.”

Tekoälyllä on osansa myös tässä kehityksessä: esimerkkinä joissain kohteissa poikkeamat energiankulutuksessa tunnistetaan älykkäitä algoritmeja hyödyntävällä paikallisella energia-alustalla. Pelkästään tämän ansiosta osa tuotantolaitoksista on onnistunut vähentämään hiilidioksidipäästöjään yli 10 prosenttia viimeisen kahden vuoden aikana. Ottaen huomioon, että Boschilla tällaisia laitoksia on 270, säästöpotentiaali on huikaisevan suuri. Bolle jatkaa: ”CES-messuilla viestimme onkin lyhykäisyydessään, että Boschilla on monin tavoin suuret suunnitelmat tekoälyyn liittyen.”