Black Friday -kuluttajatutkimus: Suosio kasvaa, neljännes karttaa ympäristösyistä – 15% hinnoista nousi viime vuonna

Perjantaina 29.11. vietetään yhtä maailman suurimmista ostospäivistä, kun Black Friday valtaa verkkokaupat ja kivijalkaliikkeet. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan tuoreesta kuluttajatutkimuksesta selviää, että 87 prosenttia suomalaisista aikoo varmasti tai mahdollisesti ostaa tuotteita Black Fridayna. Kuluttaja voi kuitenkin pettyä, sillä alennukset jäävät usein toivottua pienemmiksi ja osalla tuotteista hinnat jopa nousevat.

  • 87 prosenttia suomalaisista aikoo mahdollisesti tai varmasti tehdä ostoksia tämän vuoden Black Fridayna. Nuorista 41 prosenttia tekee varmuudella ostoksia, ja pääpaino on elektroniikkatuotteissa.
  • 62 prosenttia tutkimukseen vastanneista aikoo käyttää ostoksiinsa enintään 200 euroa.
  • 2018 Black Fridayn suosio kasvoi Hintaoppaassa 138 prosenttia vuoteen 2017 verrattuna. 
  • Viime vuonna 8 prosenttia tuotteista oli alennuksessa. Keskimääräinen alennusprosentti oli 16%. 15 prosentilla top 100 -tuotteista hinta nousi. 
  • 26% tutkimukseen vastanneista harkitsee jättävänsä Black Friday -ostokset väliin kestävyys- ja ympäristösyiden takia.

Yhdysvalloista viime vuosina Suomeen rantautunut Black Friday avaa perinteisesti myös kauppojen joulusesongin. Hintaoppaan ja Bilendin toteuttama tuore kuluttajatutkimus kertoo, että 45 prosenttia suomalaisista teki ostoksia viime vuoden Black Fridayna, ja yleisin kulutettu rahamäärä oli 50–100 euroa. Vuoteen 2017 verrattuna Black Fridayn suosio kasvoi viime vuonna Hintaoppaassa 138 prosenttia.  

Ostospäivän suosiossa ei näy myöskään laantumisen merkkejä, sillä 87 prosenttia tutkimukseen vastanneista aikoo mahdollisesti tai varmasti ostaa tuotteita tai palveluita myös tämän vuoden Black Friday -alennusmyynneistä. Pääpaino on verkkokaupoissa, joista kuluttajat suunnittelevat hankkivansa etenkin elektroniikkaa (52%), muotia ja vaatteita (44%) ja urheilu- ja ulkoilutuotteita (30%).  

Hyvän käsityksen Black Fridayn suosiosta antaa se, että esimerkiksi Hintaoppaassa päivä on kävijämääriltään viisi kertaa joulun jälkeisten alennusmyyntien avauspäivää suositumpi, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo.   

Black Friday liikuttaa erityisesti nuoria. 41 prosenttia 18–24-vuotiaista aikoo varmuudella ostaa marraskuisista alennusmyynneistä vähintään yhden tuotteen, 25–34 vuotiaiden kohdalla vastaava luku 35 prosenttia. Tutkimuksen mukaan innostus laskee tasaisesti vanhempiin ikäryhmiin siirryttäessä.   

Alennukset uskottua pienempiä  

Vastaajista 69 prosenttia uskoo, että erilaisista tuotteista vähintään 10 prosenttia tai enemmän on alennuksessa. Hintaoppaan viime vuoden data kertoo, että todellisuudessa vain kahdeksaa prosenttia palvelussa listatuista tuotteista myytiin Black Fridayna alennettuun hintaan.  

Merkittävin syy suomalaisten Black Friday -shoppailuun on toive kilpailukykyisistä hinnoista, sillä peräti 74 prosenttia tutkimuksen osallistujista uskoo löytävänsä etsimänsä tuotteet parempaan hintaan kuin muuna ajankohtana.

Kun tutkimuksessa kysyttiin vastaajien arvioita Black Fridayn keskimääräisten alennusprosenttien suuruudesta, 31 prosenttia vastaajista uskoi keskimääräisen alennusprosentin olevan 30–50%. 43 prosenttia odottaa puolestaan 10–30 prosentin alennuksia. Viime vuonna keskimääräinen alennusprosentti jäi Hintaoppaan vertailemissa tuotteissa 16 prosenttiin.   Matinvesi-Bassett kehottaa kuluttajia kriittisyyteen ja tarkkaavaisuuteen Black Fridayn ostoshuumassa, sillä osalla hittituotteista hinnat nousevat ostospäivien aikana.  

Hyviäkin tarjouksia on tarjolla, mutta kaikki tuotteet eivät suinkaan ole alennuksessa, ja osalla tuotteista hinnat jopa nousevat ostospäivien aikaan. Viime vuoden Black Fridayna hinta nousi 15 prosentilla sadasta suosituimmasta tuotteesta.

Kulutuskriittisyys nousussa   

Vaikka suuri osa kuluttajista aikoo tarttua Black Fridayn alennuksiin, löytyy tutkimukseen vastanneiden joukosta myös ostosjuhlaan kriittisesti suhtautuvia. 26 prosenttia vastaajista harkitsee jättävänsä Black Friday -ostokset väliin kestävyys- ja ympäristösyiden takia. 43 prosenttia vastaajista myös pitää melko tai erittäin tärkeänä sitä, että ostetulla tuotteella on ympäristömerkki tai se on valmistettu vastuullisesti.  

13 prosenttia vastaajista ei varmuudella aio ostaa mitään Black Friday -alennusmyynneistä. Heistä 58 prosentilla ei ole tällä hetkellä ostotarpeita, 36 prosenttia ei löydä itseä kiinnostavia tarjouksia ja 19 prosentin mielestä alennukset vain kannustavat ostamaan enemmän.  

Hintaopas kerää kuluttajille 830 verkkokaupan Black Friday -tarjoukset yhdelle sivulle. Palvelussa on 2 840 000 indeksoitua hintaa ja 227 000 indeksoitua tuotetta. Ilmainen Hintaopas-sovellus on saatavilla sekä Apple- että Android-puhelimille.  

*Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 22.-26.10. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18-75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.