Vuosi 2020 ja tulevat urheilutapahtumat

Urheilutapahtumat ovat yrityksille kaikilta aloilta loistavat paikka olla esillä. Toiset hakevat näkyvyyttä omalle brändille, toiset haluavat suoraa lisämyyntiä ja jotkut yritykset haluavat omalla näkyvyydellään nostaa asioita ihmisten tietoisuuteen.

Mikä tapahtuma sitten sopii kenellekin, on kysymys myös budjetista ja oman toiminnan laajuudesta. Tällä kertaa katsomme hieman Suomen tulevia ensi vuoden urheilutapahtumia, joihin vielä saattaa saada oman yrityksensä tavalla tai toisella mukaan.

Vuoden 2020 isot tapahtumat

Ennen kuin listataan kotimaan mahdollisuuksia, muistutetaan, että tulevat urheilutapahtumat 2020 sisältävät myös Tokion Olympialaiset, jalkapallon EM lopputurnaus kesällä sekä Sveitsissä pelattavat jääkiekon MM-kisat toukokuussa, ja tässä vain nopea raapaisu tulevan vuoden isoimmista tapahtumista.

Tulevana vuonna Suomi on ensi kertaa mukana EM jalkapallon loppupeleissä, joten siinäkin mielessä tuleva vuosi tulee joka tapauksessa olemaa ainakin suomalaiselle jalkapallolle historiallinen.

Suomi ja 2020

Yksi mielenkiintoinen, paljon ihmisiä keräävä tapahtuma heinä-elokuussa kisattavat Kuninkuusravit, jotka ajetaan Seinäjoen raviradalla. Televisioitavakin tapahtuma kerää varmasti paljon ihmisiä paikalle. Seinäjoki on myös tuttu paikka kuninkuusraveille, sillä tämän on kahdeksas kerta, kun Seinäjoki on isäntänä.

Toinen jokavuotinen suomalainen tapahtumasarja on yleisurheilun Tähtikisat, jotka tulevana vuonna kisataan Lapinlahdella, Porissa ja Helsingissä ja nämäkin kisat lähetetään ainakin Yle Areenassa, kuten myös Vantaan Kultainen Keihäs- kilpailu toukokuussa sekä Pihtiputaan keihäskarnevaalit kesäkuussa.

Nuorien kilpailijoiden esiinmarssi eli Seuracupin finaali järjestetään syyskuussa Lahden Ahkeran toimesta, A-sarja Ikaalisissa, B-sarja Lempäälässä ja C-sarja Hämeenlinnassa. Kaikki seuracupin urheilijat ovat 11-17 vuotiaita lähes kaikissa yleisurheilulajeissa ja tämä on potentiaalisesti hyvä paikka olla näkyvillä, jos haluaa oman brändinsä esille tuleville rahankäyttäjille.

Ralliakin ajetaan taas ensi vuonna Suomessa niin jokamiesluokassa, rallisprintissä kuin rallin SM-sarjassa lisäksi tulossa on myös Historic Grand Race elokuussa Hämeenlinnan Ahvenistolla. Rallikisojen kautta on kohderyhmä erilainen kuin edellä mainitut yleisurheilijat, mutta niinhän se on, että jokaisella yrityksellä on omat kohderyhmänsä ja toiminta-alueensa, ja jokaiselle löytynee tapahtumia, jotka eivät suoranaisesti liity omaan toimintaan, mutta tapahtumia, joiden ohessa kannattaa olla esillä.

Jos mahdollisia tapahtuma haluaa listata kokonaisuudessaan, niin lippu.fi sivusto kertoo ainakin sellaiset tapahtumat, joihin voi ostaa lippuja ja vuodelle 2020 on tarjolla yli 150 erilaista urheilutapahtumaa, joihin ihmiset ostavat liput. Miksi kynnykseksi lipunostaminen? Voi hyvinkin olla mahdollista, että voi oman yrityksesi markkinointia miettiessäsi tarjota jonkinlainen arvonnan tai jonkun vastaavan niille ihmisille, jotka ovat ostaneet lipun tapahtumaan – ja näin voit hyödyntää tapahtumaa, jopa olematta edes tapahtuman virallinen kumppani, kylläkin tämäkin toimii paremmin, jos yrityksesi tai tuotteesi ovat oikeasta näkyvillä tapahtumassa.

Perusliigaottelujen lisäksi on tarjolla mm. helmikuussa Salpausselän kisat Lahdessa, joka kerää hiihdosta kiinnostuneet ihmiset Lahden Urheilukeskukseen, ja ampumahiihdon All Days kisoihin pääseen esille maaliskuussa Kontiolahdelle. Näihin aikoihin aletaan kohta myös saada tietoja, miten Suomen elektronisen urheilun SM-kisat järjestetään ja miten niiden piirissä pääsee hakemaan omaa näkyvyyttä.

Yksi vuoden mielenkiintoisimmista näkyvyyspaikoista ja kenties myös kalliimmista on Salibandyn MM-kisat Helsingissä 4.-12.2020. Se on selkeästi suurin kansainvälinen urheilutapahtuma Suomessa tulevana vuotena. Tapahtuman katsojatavoite on 100 000 henkeä, joten ei ihmekään että näissä kisoissa näkyvillä oleminen saattaa jo vaatia isompaa setelitukkoa.

Sponsorointi ja näkyvyys

On jokaisen yrityksen oma asia, miten ja missä on näkyvillä. Lopulliseen yrityksen markkinointiin ja mainontaan luonnollisesti liittyvät myös kustannukset ja monille pienemmille toimijoille, saattaa edellä mainittujen tapahtumien koot olla jo liian isoja, mutta näkyvyyttä voi hakea näistä kaupungeista kisojen aikana varmasti myös muilla tavoilla, jos haluaa tavoittaa näiden lajien paikalle houkuttelemia ihmisiä. Tapoja on paljon, ja vain harvoja niistä oikeasti käytetään. Parin päivän hyvä näkyvyys tapahtuman läheisyydessä voi olla tuotoiltaan jopa selkeästi parempi, kuin itse tapahtumassa mukana oleminen. Kannattaa tutkia ja miettiä rauhassa eri mahdollisuuksia.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.