Johtava kotimainen myymäläratkaisujen toimittaja Puume on tuonut Suomeen uudenlaisen asiakasvirtatutkimuksen, joka auttaa kehittämään fyysisiä ostoympäristöjä ja lisäämään myyntiä.
IT-johtaja Mikko Virtasen mukaan Puume Oy:n käyttämä StoreFact-asiakasvirtatutkimus tuottaa objektiivista tietoa asiakkaiden ostokäyttäytymisestä. Digitaalisen analyysin avulla voidaan tunnistaa asiat, joita liiketilassa tulisi kehittää.
– Kun verrataan, mitä asiakas sanoo ja mitä asiakas todella tekee, saattaa syntyä merkittäviäkin ristiriitoja. StoreFact-tutkimuksen avulla saamme tarkkaa ja luotettavaa tietoa siitä, kuinka asiakas oikeasti käyttäytyy fyysisessä ostoympäristössä, Virtanen kertoo.
StoreFact AS:n kehittämiä asiakasvirtatutkimuksia on toteutettu Pohjoismaissa jo yli 160 kappaletta, joista on saatu yli 160 000 yksittäistä havaintoa. Tutkimuksessa seurataan ja mitataan noin 200 asiakkaan käyttäytymistä tutkittavassa tilassa. Tietoa kerätään esimerkiksi myymälän kylmistä ja kuumista alueista, kohderyhmistä sekä asiakkaiden myymälässä viipymisestä ja kulkemisesta.
– Havainnoitsija seuraa huomaamattomasti asiakasta ja merkitsee hänen myymälässä kulkemansa reitin ja toiminnot, esimerkiksi jos asiakas pysähtyy, koskettaa tuotetta tai ottaa sen mukaansa, Virtanen kuvailee.
Kerätyn datan pohjalta Puumen asiantuntijat tekevät suunnitelman myymälän kehittämiseksi. Asiakkaiden käyttäytyminen voidaan mitata uudelleen muutosten jälkeen, jolloin tutkimustuloksia voidaan verrata konkreettisesti. Tulokset antavat varmuutta ostoympäristöjen investointeihin.
– Digitaalisen analyysin avulla tiedämme, mitä asioita kehittämällä saamme myyntiin kasvua. Puumen asiantuntijoiden laatiman myymäläsuunnitelman avulla asiakkaiden viipymää ja tuotekohtaamista saadaan kehitettyä toivottuun suuntaan. Yhteenvetona voidaan todeta, että ostotapahtumia on saatu lisättyä keskimäärin 16 prosenttia, asiakkaiden viipymää 20 prosenttia, Virtanen sanoo.
Asiakaskäyttäytymisen mittaamiseen erikoistuneen, norjalaisen StoreFact AS:n toimitusjohtaja Jøran Engerin mukaan tekniikkaa alettiin kehittää jo vuonna 2005, kun myymäläpäälliköt halusivat tietää enemmän asiakkaistaan ja heidän käyttäytymisestään.
– Meidän oli tarkkailtava asiakkaan käyttäytymistä ymmärtääksemme, miten myymälän ulkoasu vaikuttaa asiakkaiden päätöksentekoon. Digitaalinen asiakasvirta-analyysi on menetelmä, jossa keräämme tietoja fyysisten havaintojen avulla myymälässä. Ne rekisteröidään digitaalisesti, mikä tarkoittaa, että tallennamme kaikki yksittäisen asiakkaan tekemät liikkeet ja toiminnot digitaalisella kynällä ja siirrämme havainnot verkkoon analyysijärjestelmäämme.
Enger toteaa käyttäytymiseen perustuvan myymälän optimoinnin parantavan myös asiakastyytyväisyyttä. Asiakkaat tekevät mieluiten ostoksia myymälöissä, joissa se on helppoa.
– He myös altistuvat useammille tuotteille, viettävät enemmän aikaa myymälässä ja tekevät siten ostoksia enemmän, Enger summaa.
Lisätietoja:
Lähde: ePressi