”Joka kuudes verkkokauppa Suomessa on rakennettu MyCashflow-verkkokauppapalvelun avulla, joten se on suosituin kotimainen palvelu verkkokaupankäyntiin ja avaa todella hyvän näkymän siihen mitä kotimaisessa verkkokaupassa tällä hetkellä tapahtuu.” kertoo Pulse247 Oy:n liiketoimintajohtaja Pekka Juntunen.

Vähittäiskaupan yritykset ovat nyt kovassa paineessa ja tämä on selkeästi sysännyt isot massat perustamaan verkkokauppoja. Myös aikaisemmin verkkokauppaan siirtymistä harkinneet yritykset ovat nyt heränneet horroksesta. 

”Jos verkkokauppojen perustamisen tahtia vertaa normaaliin viikkoon, niin siellä on kasvua reilusti yli 1000 %. Verkkokauppojen kiivas perustaminen on jatkunut myös läpi viikonlopun, eli kyllä siellä yrittäjät edelleen jatkavat yrittämistä, eivätkä jää tuleen makaamaan. ” Juntunen sanoo

Myös kaupan aikaisemmin perustaneet yritykset ovat olleet yhteydessä ja kauppojen kehittäminen kiinnostaa myös tällä hetkellä, vaikka yritysten taloudelliset näkymät ovat heikommat kuin aikoihin.

”Verkkokauppojen määrän raju kasvu tulee osaltaan myös tiukentamaan kilpailua ja uskon, että yrityksissä ymmärretään tämä. Käsijarrua ei siis kannata vetää kokonaan pohjaan kaupan kehittämisen ja markkinoinnin osalta.” Juntunen sanoo

Verkkokauppojen myynti myös kasvussa

Myös palvelun liikennemäärät ja verkkokauppojen myynnit ovat kovassa kasvussa. 

”Tällä hetkellä tilanne näyttää todella hyvältä. Verkkokauppojen kokonaismyynti on kasvanut rajusti. Parhaina myyntipäivinä kasvua on yli 100 % kuukauden takaiseen verrattuna. Eikä tahti näytä hidastuvan. Esimerkiksi ruoan verkkokaupoissa tahti on todella hurjaa. Joidenkin tuotekategorioiden myynti on jopa viisinkertaistunut. Lisäksi kotiinkuljetukset ovat yli kymmenkertaistuneet viikonlopun aikana. Vallitseva tilanne vaikuttaa, koska liikkumista rajoitetaan, mutta myös muita syitä on. Ihmiset myös haluavat tukea erityisesti kotimaisia verkkokauppoja, joten niistä ostetaan nyt entistä enemmän” Juntunen toteaa

Koronavirus aiheuttaa pysyviä muutoksia 

Tällä hetkellä verkkokauppoja perustavat yritykset kaikilta toimialoilta. Aikaisemmin esim.ravintolat perustivat verkkokauppoja harvemmin, mutta nyt tilanne on toinen.

”Uskon, että tällä kriisillä on myös positiivisia vaikutuksia. Yritykset joutuvat miettimään uusia konsepteja ja toimintamalleja. Esim. ruoan tilaus verkosta ja kotiinkuljetus ovat todennäköisesti tämän poikkeuksellisen jakson jälkeen uusi normaali. Uskon myös verkkokauppojen määrän jatkavan kasvuaan lähitulevaisuudessa.” Juntunen toteaa.

Tarvitsetko apua verkkokauppasi markkinointiin?

Se, että verkkokauppa on julkaistu, ei vielä tarkoita mitään. Sen jälkeen alkaa vasta varsinainen työ, ja sen työn tuloksena potentiaaliset käyttäjät vähitellen löytävät verkkokaupan ja kenties tekevät myös ostoksia.

Verkkokaupan löydettävyyteen ja sen löydettävyyden parantamiseen on monia erilaisia keinoja, mikään niistä ei ole täysin maksuton, mutta kauppiaan budjettiin sopivia vaihtoehtoja varmasti löytyy. ER-tuki on ollut mukana netissä sieltä 90-luvulta lähtien, ja voi auttaa pieniäkin nettikauppoja tulemaan löydetyksi paremmin.