Wave – Wakaru asiakaspalveluverkoston toimintaa kehittävä Laura Hassel sekä Wakaru Oy:n perustaja Petri Väyrynen toivovat Asiakaspalveluviikon rantautuvan Suomeen jäädäkseen.
Asiakaspalveluviikkoa on vietetty kansainvälisesti jo 90-luvulta saakka. Sitä vietetään perinteisesti lokakuun ensimmäisellä täydellä viikolla. Asiakaspalveluviikkoa Suomessa järjestävä Wave – Wakaru asiakaspalveluverkosto toivoo teemaviikon rantautuvan pohjoiseen pysyvästi vuosittain toistuvaksi perinteeksi.
Alunperin Yhdysvalloissa alkunsa saaneen asiakaspalveluviiikon tavoitteena on nostaa esille asiakaspalvelun ja -kokemuksen merkitystä liiketoiminnalle ja tarjota mahdollisuus kiittää oman organisaation asiakaspalveluammattilaisia hyvin tehdystä työstä.
Asiakaspalveluviikko Suomessa
Suomessa teemaviikon järjestäjänä toimii tänä vuonna Wave – Wakaru asiakaspalveluverkosto ja sen yli 70 jäsenorganisaatiota, joita kaikkia yhdistää halu kehittää erinomaista asiakaspalvelua.
”Idea kansainvälisen asiakaspalveluviikon tuomisesta isommin Suomeen tuli meidän verkostomme yritysjäseniltä”, sanoo Wave asiakaspalveluverkoston toiminnasta vastaava Laura Hassel. ”Ryhdyimme tuumasta toimeen ja julkistimme teemaviikon syyskuussa Yhteys-asiakaspalvelukonferenssissa Helsingin Messukeskuksessa. Mukana teemaviikon vietossa on jo yli 30 organisaatiota ja lisää liittyy mukaan päivittäin!”
Lokakuun 1.-5. päivä vietettävän teemaviikon aikana suomalaiset julkiset ja yksityiset organisaatiot nostavat esille asiakaspalveluaan ja sen merkitystä omalle toiminnalleen erilaisilla teemapäivillä. Viikko tulee näkymään erityisesti sosiaalisessa mediassa #Aspaviikko ja #Asiakaspalveluviikko -merkein.
”Asiakaspalvelun rooli on yhä merkittävämpi sekä yksityisellä että julkisella sektorilla niin työllistäjänä kuin myös arvon tuottajana”, sanoo Wakaru Oy:n perustaja Petri Väyrynen. ”Olen ylpeä, että verkostomme on halunnut tarttua tähän ja lähteä viemään asiakaspalvelun ilosanomaa eteenpäin. Odotan innolla, miten teemaviikkoon osallistuvat organisaatiot tuovat asiaa esille viestinnässään ensi viikolla.”
Wave asiakaspalveluverkosto tarjoaa mukaan lähteville yrityksille teemaviikon visuaalisen ilmeen sekä viikko-ohjelmaehdotuksen oman toiminnan tueksi. Osallistujat voivat hyödyntää asiakaspalveluviikon pakettiaan veloituksetta ja parhaaksi katsomallaan tavalla.
Mukaan voi liittyä maksutta osoitteessa www.asiakaspalveluviikko.fi. Asiakaspalveluviikon sivustolla on tarjolla lisätietoja teemaviikosta sekä ideoita viikon toteuttamiseen. Lisätietoa myös haastatteluvideolla!
Mukana asiakaspalveluviikkoa juhlistamassa ovat seuraavat organisaatiot:
Alma Media Corporation, Istekki Oy, Työttömyysvakuutusrahasto (TVR), Telia Company, Government ICT Centre Valtori, Webhelp Nordic, Kela, Kehittämistoimisto Prakto Oy, KuntaPro Oy, GetJenny, Teleopti, Hakonen Solutions Oy, Kunnan Taitoa Oy, Lassila & Tikanoja Oyj / asiakaspalvelu, ManpowerGroup, Heeros Oyj, Moment Group Oy, Paytrail, Rainmaker Business, Hullu Poro Oy, Jyväskylän Energia -yhtiöt, Verohallinto, Posti Group Oyj, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä, Vintor Oy, Koulutuskeskus Salpaus, Yleinen työttömyyskassa YTK, Call Waves Solutions Finland Oy, Efecte Plc, C More, Elisa Oyj ja Wakaru Oy
Asiakaspalveluviikon faktat
Asiakaspalveluviikkoa vietetään viikolla 40. Sitä on vietetty kansainvälisesti jo 90-luvulta saakka. Alunperin Yhdysvalloissa alkunsa saaneen teemaviikon tavoitteena on nostaa esille asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen merkitystä liiketoiminnalle ja tarjota mahdollisuus kiittää asiakaspalvelun ammattilaisia hyvin tehdystä työstä.
Palvelualan taustaa Suomesta
Suomessa elinkeinorakenne on muuttunut nopeasti: metsä- ja elektroniikkateollisuuden osuus arvonlisäyksestä on laskenut ja palvelujen merkitys kasvanut. Palvelualoilla on keskeinen osa Suomen taloudessa, sillä yli kaksi kolmasosaa BKT:n arvosta syntyy palveluissa. Palvelut jakautuvat sekä yksityisiin että julkisiin palveluihin. Yksityiset palvelut kattavat lähes kolme neljäsosaa kaikista palveluista. Palvelualoilla työskenteli vuonna 2016 kansantalouden tilinpidon mukaan yli 1,8 miljoonaa ihmistä.
Wave – asiakaspalveluverkosto Wave on asiakaspalvelun ammatillinen verkosto, joka toimii erinomaisen asiakaspalvelun asialla. Wavellä on yli 70 jäsenorganisaatiota, joille se tarjoaa aktiivista toimintaa vierailuiden ja tapahtumien sekä verkostoitumismahdollisuuksien muodossa asiakaspalvelun toiminnan tueksi.