Muoti- ja urheilukaupassa joulumyynti alkaa jo marraskuun puolivälissä ja erilaisilla myyntipäivillä on kasvava merkitys. Pukinkontissa vaatteet, kengät ja urheilutuotteet ovat säilyttäneet asemansa. Myös kodintekstiilien menekki kasvaa joulun alla.
Joulusesongin merkitys muoti- ja urheilukaupassa on entisestään korostunut. Erilaiset myyntipäivät, kuten Singles’ Day ja Black Friday, vetävät kuluttajia jo marraskuun puolivälistä alkaen. Muodin verkkokauppa on kasvanut tänä vuonna 21 % ja urheilun verkkokauppa 29 %. Silti yhdeksän kymmenestä vaatteesta ja kengästä ostetaan kaupoista.
Joulukuussa verkkokaupan odotetaan viime vuoden tapaan laskevan, sillä joululahjat ostetaan mieluummin kivijalkakaupasta.
– Joulukadun tunnelmaa ei ole helppo siirtää verkkokauppaan. Joululahjojen kestosuosikit ovat naisten alusvaatteet ja asusteet, miesten vaatteet sekä urheiluvälineet, kertoo Muoti- ja urheilukauppa TMA ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.
Joulukuu on erityisesti miesten ja lasten vaatemyynnin sekä kodintekstiilien vilkkain kuukausi kerryttäen yli 13 % koko vuoden myynnistä. Urheiluvaatteita ja -välineitä ostetaan jopa suhteellisesti muotivaatteita enemmän.
Pitkän aikavälin tilastoista käy ilmi, että myöhään alkava talvi lisää urheilutuotteiden määrää pukinkontissa.
– Jos esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on pidempi pakkasjakso jo ennen joulusesongin alkua, välineet ja urheiluvaatteet ostetaan ennen joulua. Joulu on säilynyt vaatteiden, asusteiden ja urheiluvälineiden tärkeimpänä sesonkina, summaa Kankaanpää.