Hintavertailupalvelu Hintaoppaan data osoittaa, että viime vuonna Black Fridayn keskimääräinen alennusprosentti oli 4,5, mikä tekee siitä kokonaisuutena vuoden halvimman ostospäivän. 15 prosentilla tuotteista hinnat kuitenkin nousivat.  Alennuksia luodaan myös keinotekoisesti: viime vuonna lähes joka 10 tuotteen hintaa nostettiin Black Fridayn alla ja laskettiin sen jälkeen isompien alennusprosenttien saavuttamiseksi. Tämän vuoden suosituimmiksi tuotteiksi povataan pelikonsoleita.

black friday hanging tag on red background

Maailmanlaajuisesti tunnetuinta ostospäivää Black Fridayta vietetään 27. marraskuuta, ja monet kuluttajat toivovat löytävänsä silloin tuotteita hyvään hintaan joko itselleen tai joululahjaksi. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan ja Bilendin tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset odottavat alennusten olevan keskimäärin jopa 35 prosenttia. Odotukset ovat korkealla, sillä Hintaoppaan tutkiman 400 000:n suomalaisissa kaupoissa viime Black Fridayna myydyn tuotteen hinnat laskivat keskimäärin 4,5 prosenttia.*

”Suomalaiset odottavat huomattavasti suurempia alennuksia kuin kaupat pystyvät tarjoamaan. Tämä voi johtua siitä, että kaupoilla on tapana mainostaa suuria alennuksia, jotka ovat harvoin kovin totuudenmukaisia. Monissa kaupoissa alennuksia verrataan niin sanottuihin normaalihintoihin, jotka on usein määritetty korkeiksi, jotta alennukset vaikuttaisivat suuremmilta. Yksittäisiä tuotteita voi toki saada aidostikin korkealla alennuksella”, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett selittää.

Erityisesti suurten alennuspäivien alla on tyypillistä, että kaupat ensin jopa nostavat hintoja ja laskevat niitä saadakseen alennusprosentit näyttämään suurilta. Hintaopas tarkasteli viime vuoden hintadataa, ja Suomessa 8,5 prosentilla tuotteista hinnat ensin nousivat 1. lokakuuta ja 24. marraskuuta välisenä aikana, minkä jälkeen niitä alennettiin Black Fridayksi 29. marraskuuta.

Myös kuluttajatutkimuksen vastaajat suhtautuvat alennuksiin jo osin epäilevästi: yli puolet osallistujista (57%) ei juurikaan tai lainkaan luota Black Fridayn tarjouksiin ja alennuksiin.

”Viime vuoden Black Fridayna hinta laski 32 prosentilla tuotteista, mutta vastaavasti hinnat nousivat 15 prosentilla tuotteista.** Kaikkia tuotteita ei suinkaan myydä alennettuun hintaan, joten kuluttajan kannattaa olla tarkkana ja tarkistaa, onko hinta todella poikkeuksellisen hyvä juuri alennuspäivänä. Näyttävät alennuslaput ovat suuri houkutin, mutta ennen tarjoukseen tarttumista on hyvä tehdä hintavertailua kauppojen välillä ja tarkistaa, miten tuotteen hinta on kehittynyt”, Matinvesi-Bassett muistuttaa.

Kaikesta huolimatta Black Friday oli viime vuonna hintavertailupalvelun ylivoimaisesti vilkkain päivä. Kakkoseksi jäivät niin tapaninpäivänä käynnistyvät joulualennusmyynnit, sinkkupäivä kuin kesäalet. Lisäksi Black Friday on muihin ostospäiviin verrattuna vuoden halvin päivä: esimerkiksi tapaninpäivänä keskimääräinen alennusprosentti on 2 ja sinkkupäivänä 0,5, kun Black Fridayna se oli 4,5 prosenttia. 

Suosikkituotteiden listalla elektroniikkaa

Black Friday tunnetaan erityisesti elektroniikka- ja tekniikkatarjouksistaan, ja viime vuoden suosituimmiksi kategorioiksi Hintaoppaassa nousivat matkapuhelimet, kuulokkeet, näytöt ja pelikonsolit. Yksittäisistä tuotteista suosituimmiksi nousivat Applen iPhone 8 ja Sonyn PlayStation 4.

Tänä vuonna suosituimmiksi kategorioiksi ennustetaan pelikonsoleita, matkapuhelimia ja kuulokkeita. Suosituimmiksi tuotteiksi Hintaopas ennustaa nousevan valtavat ennakko-odotukset kasvattanut Sony PlayStation 5, Apple iPhone 11, Microsoftin Xbox Series X, Applen AirPods Pro -kuulokkeet sekä Samsung Galaxy S10 -puhelin.

Hintaopas ennustaa: suosituimmat tuotteet Black Friday 2020

  1. Sony PlayStation 5 (PS5)
  2. Apple iPhone 11 64 GB
  3. Microsoft Xbox Series X 1 TB
  4. Apple AirPods Pro
  5. Samsung Galaxy S10 SM-G973F/DS 128 GB

Hintaopas ennustaa: suosituimmat tuotekategoriat Black Friday 2020

  1. Pelikonsolit
  2. Matkapuhelimet
  3. Kuulokkeet

Hintaopas kerää kuluttajille 830 verkkokaupan hinnat yhdelle sivulle. Palvelussa on 521 844 indeksoitua tuotetta ja 2 348 048 indeksoitua hintaa. Ilmainen Hintaopas-sovellus on saatavilla sekä Apple- että Android-puhelimille.

Hintaoppaan laaja Black Friday -raportti löytyy täältä.

Tutkimus tehtiin Bilendin hallinnoimassa Omnibus Panelissa 14.–18.10.2020 ja Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 6.11.–9.11.2020. Kumpaankin verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

* Vertailu perustuu 400 000 tuotteen prosentuaaliseen hinnanmuutokseen. Hintaopas vertasi  29.11.2019 ja 1.11.2019 voimassa olleita hintoja. Vertailussa painotettiin suosittuja tuotteita korkeammalle kuin vähemmän suosittuja (suosio määräytyi sen perusteella, kuinka usein Hintaoppaasta siirryttiin kauppaan kunkin tuotteen kohdalla).

** Vertailu perustuu 400 000 tuotteen hinnanmuutokseen. Hintaopas vertasi 29.11.2019 ja 15.11.2019 voimassa olleita hintoja. 

Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää 830 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori.fi ja Lendo.fi.