Maailmanlaajuisesti tunnettu Storytel perustettiin hyvin vaatimattomana kirjayrityksenä Ruotsissa jo vuonna 2005, josta se on ehtinyt levittäytyä 23 maahan ja se tarjoaa yli 350 000 äänikirjan valikoiman. Yrityksen matka ei ole kuitenkaan ollut helppo ja sen historia sisältää jopa reissun ruotsalaiseen Leijonan kita -ohjelmaan.

Olipa kerran kaksi ruotsalaista 

Vuonna 2005 kaksi ruotsalaista, Jonas Tellander ja Jon Hauksson, perustivat äänikirjoja tarjoavan palvelun nimeltä Bokilur. Se suuntautui heti mobiilimarkkinoille ja julkaisi jopa ensimmäisen mobiilisovelluksensa. Ruotsinkielinen nimi sai kuitenkin vaihtua pari vuotta myöhemmin Storyteliksi, jonka uskottiin tuovan helpommin kansainvälistä huomiota.

Alku oli kuitenkin vaikeuksia täynnä ja yrityksen toimitusjohtaja Jonas Tellander päätti osallistua Ruotsin Leijonan kita -televisio-ohjelmaan vuonna 2009 saadakseen lisärahoitusta toiminnalleen. Hän onnistui siinä kun yksi leijonista, Richard Båge, päätti sijoittaa yritykseen. Tämän jälkeen kurssi alkoi nousta aina vain ylöspäin.

Storytel on julkaissut ja tuottanut omia äänikirjojaan vuodesta 2013 lähtien, jolloin se osti Storyside- ja Earbooks-äänikirjakustantamot. Vuoteen 2016 mennessä sen liiketoiminta oli kasvanut jopa niin suureksi, että se pystyi tekemään kohua herättäneen siirron ja ostamaan Ruotsin toiseksi suurimman kirjakustantamon, Nordstedin. Samana vuonna palvelu rantautui myös Suomeen.

Suomen toiminta on alkanut niin ikään suurella menestyksellä, ja jopa siinä määrin, että vuonna 2019 Storytel päätti ostaa yhden Suomen vanhimman kustantamon Gummerus Kustannuksen. Yritysostojen ansiosta se on onnistunutkin nousemaan erityisesti Pohjoismaiden suurimmaksi ja suosituimmaksi äänikirjapalveluksi. 

Sen myötä suomalaiset ovat innostuneet äänikirjoista ennennäkemättömästi ja samantyylisiä palveluja on jo useita. Palveluntarjojien määrä ei olekaan nykyään alan suurin ongelma, vaan se, että löytyykö sadoille julkaistaville äänikirjoille riittävästi lukijoita. Äänikirjojen lukeminen on nimittäin hyvin tarkkaa ja taitoa vaativaa työtä, johon vaaditaan niin ikään näyttelijänkoulutusta.

Menestys perustuu erikoistarjouksiin ja lojaaleihin kuuntelijoihin

Nykyisellä toimintaideallaan Storytel on lähes samanlainen kuin kilpailijansa. Se tarjoaa kuuntelu- ja lukuoikeuden kuukausittaista maksua vastaan. Palvelun peruspakettien hinnat vaihtelevat 9,99 euron ja 16,99 euron välillä. Sen lisäksi se tarjoaa alennuksia opiskelijoille sekä erikoispaketteja erikokoisille perheille.  

Uusien asiakkaiden houkuttelu palvelun ääreen hoituu pääsääntöisesti koodeihin perustuvan erikoistarjouksien avulla, joita se markkinoi netissä somevaikuttajien, tilaajien sekä mainosten kautta. Yleensä saatu Storytel koodi antaa mahdollisuuden kuunnella ja lukea palvelun kirjoja 30 päivää ilmaiseksi.

Koodin tilausajan päättymisen jälkeen asiakas voi jatkaa asiakkuuttaan perustilauksena. Toinen keino on rekisteröityä suoraan Storytelin sivustolta ja saada tällä tavoin 14 päivää ilmaisen kokeiluajan, jonka jälkeen tilaus jatkuu normaalisti. Tehdyn tilauksen voi peruuttaa milloin vain ilman seuraamuksia. 

Miten Storytel eroaa kilpailijoistaan?

Tänä päivänä Suomen markkinoilla on noin 10 erilaista äänikirjapalvelua, joista Storytel on vanhin. Tunnetuimpia kilpailijoita ovat muun muassa Bookbeat, Supla ja Nextory. Storytelin suurin vahvuus kilpailijoitaan kohtaan ovat kiistatta erittäin suuri kirjakokoelma, joka on saatavilla useilla kielillä eli suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, espanjaksi, italiaksi ja venäjäksi.

Sen kirjasto kattaa siis enemmän teemoja ja kirjalajeja kuin yksikään sen kilpailija. Se johtuu myös siitä, että Storytel on pystynyt itsekin tuottamaan ja luomaan omia äänikirja- ja podcast-sarjojaan Storytel Originals -merkin alla. Sillä on lisäksi myynnissä e-kirjojen ystäville suunniteltu Storytel Reader -lukulaite, josta löytyy koko palvelun kirjatarjonta valmiina.

Äänikirjojen kuuntelun tärkein apuväline on sovellus, ja Storytelin sovellus ei kata vain perusjärjestelmiä eli iOS:ää ja Androidia, vaan sen sovellus toimii ainoana myös Windows-puhelimilla. Storytelin hakutoiminto on niin ikään kerännyt runsaasti kehuja sen helppokäyttöisyydestään, suodatusmahdollisuuksista sekä avustavasta ennakoivaivasta tekstinsyötöstä. 

Kirjojen esittelyyn on selkeästi panostettu ja lukijat voivat jättää omia arvioitaan. Lisäksi Storytel panostaa tilaajien yhteisöllisyyteen ja se vetää esimerkiksi FB-ryhmää nimeltä “Nyt puhutaan äänikirjoista”. Siellä äänikirjojen ystävät voivat keskustella suosikeistaan tai etsiä uusia kirjavinkkejä.

Storytel jatkaa menestystarinaansa laajentumalla

Storytelin maailmanvalloitus jatkuu edelleen aktiivisesti. Sen kirjoja voidaan kuunnella nykyään ympäri maailmaa aina Aasiasta Etelä-Amerikkaan asti. Suomessa se järjesti vuonna 2020 ensimmäistä kertaa äänikirjoja palkitsevan Storytel Awards -gaalan, josta odotetaan nousevan jokavuotinen traditio. 

Se on onnistunut kilpailijoitaan paremmin saamaan nimeänsä kuuluviin ja samalla kehittänyt omaa toimintaansa ostamalla suuria kustantamoja ympäri maailmaa. Aikaisemmin mainittujen kustantamojen lisäksi se on ostanut muun muassa Kartorin, Massolitin, Printz Publishingin, People’s Pressin, Rabén & Sjögrenin sekä B. Wahlströmsin.