HTM Piia Törhönen-Sirviön väitöstutkimuksen tavoitteena on antaa kokonaiskuva yritystukiprosessista ja tuen takaisinperintäprosessista. Yritystuen hakeminen, myöntäminen ja maksaminen pohjautuvat erityisesti kansalliseen lainsäädäntöön ja oikeuskäytäntöön, joiden on kuitenkin pysyttävä EU-oikeuden asettamissa hyväksyttävyyden rajoissa.
Takaisinperintään johtavat virheet voivat johtua virheellisistä
myöntö- ja/tai maksatuspäätöksistä, jotka sitovat tuensaajaa vuosien
päähän hankkeen päättymisestä ja viimeisen maksatuksen jälkeen.
– Riskin takaisinperinnästä kantaa tuensaaja riippumatta siitä,
tapahtuiko virhe myöntöpäätöstä tehtäessä, hankkeen toteuttamisaikana
vai maksatuspäätöstä tehtäessä, ja riippumatta siitä, onko virheen
tehnyt tuensaaja vai viranomainen, Törhönen-Sirviö toteaa.
Toiminnan muutoksista johtuva takaisinperintä tulee tuensaajalle usein yllätyksenä.
– Yrityksen taloudellinen tilanne voi muuttua hyvin nopeasti yleisen
talouskehityksen myötä tai yrityksen toimintaan liittyvien uudistusten,
kuten esimerkiksi laitekannan vanhenemisen, takia. Hankkeen
rahoitusvaiheessa muutoksien arviointi on hankalaa, usein jopa
mahdotonta. Riskin toiminnan jatkumisesta pysyvyyssäännöksien mukaisesti
kantaa tuensaajana ollut yrittäjä, Törhönen-Sirviö kertoo.
Tutkimuksessa analysoitujen oikeustapausten perusteella voidaan todeta,
että takaisinperinnästä vapautuminen on mahdollista vain erittäin
tiukkojen edellytysten vallitessa. Linja ei näytä lieventyneen vuosien
kuluessa: viranomainen perii tuen takaisin, jollei erityisiä perusteita
ole tuen perimättä jättämiseen. Tämä on linjassa EU:n
valtiontukilainsäädännön kanssa, jonka mukaan perusteetta saatu tuki on
aina perittävä takaisin.
Tutkimustuloksena Törhönen-Sirviö
toteaa, että yritystukiin liittyvän oikeuskäytännön kehityksen voisi
katsoa jopa lähes pysähtyneen. Viranomaisen käyttämän harkintavallan
laajuus takaisinperintämenettelyssä ja tiukka tulkinta
takaisinperittävän määrän ja korkojen kohtuullistamisesta ei kannusta
valittamaan viranomaisen päätöksistä. Oikeuskäytännön vähyys osoittaa,
että yritystuen saajat ovat vain erityisen vaikeissa ja
tulkinnanvaraisissa asioissa hakeneet muutosta hallinto-oikeuteen ja
vielä harvemmin korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Törhönen-Sirviön mukaan merkittävimpiä syitä tähän on kolme;
ensimmäisenä syynä on, että oikaisuvaatimuksen käsittelee yleensä sama
virkamies, joka on tehnyt alkuperäisenkin myöntö- tai maksatuspäätöksen.
Toiseksi yritystukipäätöksiin liittyvä viranomaisen laaja harkintavalta
on tekijä, jota vastaan muutoksenhakijan on vaikea argumentoida.
Muutoksen hakeminen edellyttää yritystuen saajalta paneutumista hyvin
tulkinnanvaraisiin ja laajasti harkintavaltaa sisältäviin
oikeussäännöksiin. Kolmanneksi tuensaajan harkittavaksi tulee sekä
taloudellisen että ajallisen panoksen suhde epävarmaan lopputulokseen.
Tuensaajan oikeusturva keskeisenä teemana
Tutkimuksen keskeisenä teemana ovat yritystuen saajan
oikeusturvanäkökohdat. Yritystukiin liittyvät oikeusturvakeinot
jakaantuvat kansallisiin oikeussuojakeinoihin ja EU:n tarjoamiin
oikeussuojakeinoihin. Tutkimuksessa tarkastellaan myös Euroopan
petoksentorjuntaviraston (OLAF) tehtäväkenttään kuuluvan
petoksentorjunnan yhteyttä EU:n osarahoittamiin yritystukiin.
Törhönen-Sirviön tutkimuksen keskeisenä havaintona on hallinnon sisäisen
ohjeistuksen merkitys tuensaajan oikeusturvalle ja sitä kautta tuen
takaisinperinnälle. Suurimpana ongelmana on yritystukien suppea,
tulkinnanvarainen ja harkintavaltaa jättävä lainsäädäntö, jota
viranomainen on pyrkinyt ohjaamaan omilla sisäisillä ohjeilla ja
laatimalla ratkaisutoimintansa tueksi vakiintunutta linjaa noudattavat
rahoituslinjaukset. Tulkintakäytäntöjen yhtenäisyys on tuenhakijan ja
-saajan oikeusturvaan vaikuttava seikka.
– Erityisesti
sisäisten ohjeiden lainmukaisuuteen tulee kiinnittää huomiota, jotta
tuensaajan oikeusturva voidaan taata ja jotta turhilta
takaisinperinnöiltä tai oikeudenkäynneiltä vältyttäisiin,
Törhönen-Sirviö toteaa.
Yritystukien käytön valvonta jakaantuu
monitahoiseen ja -portaiseen menettelyyn, johon osallistuvat EU:n
komissio ja kansallisia viranomaisia. Varsinainen viranomaisten
suorittama tuen käytön valvonta ja tarkastus ajoittuvat hankkeen
toteuttamisaikaan ja hankkeen päättymisen jälkeiseen aikaan. Tavoitteena
on minimoida tukien käyttöön liittyvät väärinkäytösriskit.
–
Tutkimukseni perusteella voidaan arvioida, että yritystuet ovat
julkisten varojen käytön kannalta riittävästi valvottuja. Perusteltua
lienee kuitenkin kysyä, onko tarkastuksista saatava hyöty aina
järkevässä suhteessa tarkastuksista aiheutuneisiin kustannuksiin ja
tarkastuksen kohteena olevan yrityksen hallinnolliseen rasitukseen,
Törhönen-Sirviö toteaa.
Väitöstutkimus on ensimmäinen
laaja-alainen Suomessa tehty tutkimus yritystukiprosessista ja tuen
takaisinperinnästä kokonaisuutena. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää
yritystukilainsäädäntöä uudistettaessa ohjelmakausittain sekä
viranomaisten menettelyä kehitettäessä. Tutkimuksen tarkoituksena on
antaa tuenhakijalle vastauksia kysymyksiin, jotka vaikuttavat
erityisesti tuen takaisinperintään
Tietoja väitöstilaisuudesta:
Hallintotieteiden maisteri Piia Törhönen-Sirviön väitöskirja
”Vipuvoimaa EU:lta: Yritystukiprosessi ja tuen takaisinperintä Euroopan
unionin oikeuden ja kansallisen sääntelyn nojalla” tarkastetaan Lapin
yliopiston oikeustieteiden tiedekunnassa perjantaina 31. toukokuuta
kello 12 luentosalissa 3 (Yliopistonkatu 8, Rovaniemi). Vastaväittäjänä
on yliopistonlehtori, dosentti Kristian Siikavirta (Vaasan yliopisto) ja
kustoksena professori Kirsi Kuusikko (Lapin yliopisto).
Väitöstilaisuuden jälkeen oikeustieteiden tiedekunta järjestää
kahvitarjoilun ravintola Fellissä.
Tietoja väittelijästä:
Piia Törhönen-Sirviö (s. 1975) on kirjoittanut ylioppilaaksi Kajaanin
Linnan lukiosta vuonna 1994. Hän valmistui hallintotieteiden maisteriksi
Vaasan yliopistosta, pääaineena julkisoikeus, vuonna 1998. Vuosina
2001–2006 Törhönen-Sirviö toimi tax adviserina Outokumpu Oyj:ssä ja
vuosina 2006–2009 tilintarkastajana KPMG Oy Ab:ssä ja Deloitte Oy:ssä.
Yritystukiin liittyvän työkokemuksen hän on hankkinut vuosina 2009–2017
Pohjois-Savon ELY-keskuksen maksatus- ja tarkastusyksikössä. Tällä
hetkellä Törhönen-Sirviö työskentelee lakimiehenä Asianajotoimisto
Kalevi Pitkänen Oy:ssä.