Kansallinen tulorekisteri otettiin käyttöön vuoden 2019 alussa. Ensimmäisen kuukauden aikana annettiin yli kaksi miljoonaa palkkatietoilmoitusta.
Alku on ollut kiireinen tulorekisterissä, sillä asiakaspalveluun on tullut noin 12 000 puhelua ja 10 000 chat-yhteydenottoa. Tulorekisteri on viranomaisten yhteinen tietokanta, jonne kootaan palkka-, eläke- ja etuustietoja.
Suurin osa kysymyksistä on liittynyt ilmoittamiseen eri tilanteissa. Keräsimme tähän tulorekisterin asiakaspalvelun saamat yleisimmät kysymykset ja pyysimme niihin vastaukset Verohallinnon liiketoimintamuutosten projektipäällikkö Anniina Korhoselta ja tulorekisterin perustamishankeen viestintäpäällikkö Marjo Björkiltä.
Kuka voi toimia yrityksen edustajana tulorekisterissä?
Yritys itse määrittelee, ketkä voivat toimia yrityksen puolesta tulorekisterissä. Toimijoita voi olla useita.
Tulorekisterissä voi asioida yrityksen tai organisaation nimissä, jos ilmoittajalle on kaupparekisterissä tai yritys- ja yhteisötietojärjestelmässä (YTJ) merkitty jokin alla olevista toimielinrooleista kyseiseen yritykseen tai organisaatioon tai ilmoittaja on saanut sähköisen valtuuden toimia yrityksen tai organisaation nimissä.
Yrityksen puolesta asiointi onnistuu seuraavilla toimielinrooleilla: toimitusjohtaja, toimitusjohtajan sijainen, varatoimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja, hallituksen jäsen, selvitysmies, isännöitsijä, päävastuullinen isännöitsijä, elinkeinonharjoittaja, vastuunalainen yhtiömies (Ky), yhtiömies (Ay), oikeutettu ja prokuristi.
Toimielinrooli on luottamusrooli ja se luo henkilölle tiettyjä vastuita ja velvollisuuksia yritykseen tai organisaatioon. Tietojen käytöstä jää jälki lokitietoihin ja yritys voi halutessaan tilata käyttölokiraportin.
Kuka ilmoittaa tietoja tulorekisteriin?
Työnantaja eli suorituksen maksaja ilmoittaa tiedot tulorekisteriin.
Mitä tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa voi tehdä?
Tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa voi ilmoittaa palkkatiedot syöttämällä tiedot verkkolomakkeelle tai lataamalla tiedostoja, jos oma palkkajärjestelmä ei lähetä niitä automaattisesti tulorekisteriin.
Palvelussa voi katsella tulorekisteriin ilmoitettuja tietoja, korjata niitä tai tilata tulorekisteriin annetuista tiedoista raportteja. Tulorekisteristä voi katsella vain omia tietoja tai tietoja joihin on saanut valtuuden. Tällä hetkellä noin 80 prosenttia ilmoituksista on annettu automaattisesti suoraan palkkajärjestelmästä tulorekisteriin.
Yritysten kannattaa siirtyä sähköisen palkkahallintojärjestelmän käyttöön, jos sellaista ei ole aiemmin ollut käytössä.
Mistä tulorekisteriin kirjaudutaan?
Tulorekisterin sähköistä asiointipalvelua käyttävä kirjautuu tulorekisteriin sivun tulorekisteri.fi oikeasta yläkulmasta. Kirjautumiseen tarvitaan verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne tai varmennekortti.
Millä selaimella tulorekisteriä voi käyttää?
Tulorekisteristä saa parhaimman käyttökokemuksen käyttämällä Google Chrome -selainta.
OP Vakuutus on SuoraTyön vakuutuskumppani.