Suomalaisille pk-yrityksille tarkoitettu liiketoimintapalveluiden markkinapaikka B2Bmarket.fi näkee päivänvalon tänään ja tuo markkinoille alustan, jolla suomalaiset palveluita myyvät ja ostavat yritykset voivat käydä kauppaa.

Espoosta ponnistava startup -yritys, B2B Market Oy on vastannut markkinoiden huutoon luomalla digitaalisen markkinapaikan yritysten väliseen kaupankäyntiin. Palvelu helpottaa erityisesti pk-yrityksiä myymään netissä tehokkaammin omia palveluitaan, mutta tarjoaa myös ostajille aikaa säästävän keinon vertailla palveluntarjoajia ja tehdä hankintoja välittömästi verkkokauppamaiseen tapaan.

Palvelun idea ei ole ihan tuulesta temmattu. Johdon konsulttiyhtiöt McKinsey  ja Accenture Interactive sekä eMarketer ovat tutkineet kasvavaa B2B-verkkokaupan trendiä ja ennustavat sen olevan kahden vuoden päästä jo tuplasti B2C-verkkokauppaa isompi.

– Tällaista palvelua ei ole ollut ja se on sapettanut minua yrittäjänä sekä vastaavanlaisia palveluita aiemminkin hankkineena. Googlettaminen, palvelun tarjoajien etsiminen sekä arviointi, tapaamiset, tarjouksien pyytäminen, tinkaaminen ja vielä pahimmassa tapauksessa fyysisten sopimusten allekirjoittaminen vievät älyttömästi aikaa, kommentoi yhtiön toimistusjohtaja, Paul Arpikari tiedotteessa.

– Palvelu on otettu todella hyvin vastaa yrittäjien keskuudessa ja mukaan on tullut nopeaan tahtiin kymmeniä yrityksiä, vaikka markkinointiin ei ole käytetty vielä muuta kuin minun aikaani. Olemme yrittäjyyden puolella ja uskomme, että ilmainen mukaan liittyminen on kannustanut yrityksiä hyppäämään kelkkaamme, Arpikari pohtii.

“Kaikki paitsi ostamisen helpottaminen on asiakkaan kiusaamista” –lausahdus on toiminut meille ohjenuorana, jonka pohjalta digitaalinen kaupankäyntitapa, markkinapaikkalogiikka sekä alennuskäytäntö on tuotu osaksi sivustoa.

Startupilla on kunnianhimoiset tavoitteet maailmanvalloitukseen:

– Autetaan nyt ensin suomalaisia yrityksiä ostamaan ja myymään helpommin ja viedään konseptia sen jälkeen muiden avuksi, Arpikari unelmoi.

Palvelussa on tällä hetkellä noin 40 yritystä kotisivujen tekijöistä tilitoimistoihin ja videotuotannoista Facebook –mainonnnan koulutuksiin.

– Olisihan se hienoa jos juhannukseen mennessä olisi vaikka 500 yritystä mukana ja saisimme palvelun sisällön sille tasolle, että valikoimaa löytyisi kaikkien makuun sopivaksi, Arpikari tiivistää tavoitteitaan.