Ravintolamarkkinointi ja kesä 2020

Ravintoloiden toimintaympäristö on kokenut tänä keväänä melkoisia muutoksia, kun ravintolat olivat välillä myös täysin kiinni, ja sitten avoimina takeaway toimituksiin. Nyt kuitenkin kesäkuun alusta ravintolat ovat taas saaneet avata ovensa, mutta hieman muuttunein mahdollisuuksin. Ensinnäkin ravintoloiden pitää toimia tarkemmin siivoamisen suhteen ja aukioloajatkin ovat rajattu siten, että tarjoilut pitää lopettaa jo kello 22 ja ravintoloiden pitää sulkea ovensa kello 23, mitä tämä tarkoittaa markkinoinnin kannalta?

Jos muutama vuosi sitten ravintoloilta jo otettiin pois rahapelit varsinaisten pelinhoitajien vetäminä ja nettikasinot tarjoilevat entistä monipuolisemmin pelejä pelaajille niin mobiilisti kuin 24/7, eli pelaaminen on mahdollista, vaikka älypuhelimella omalla kotisohvalla, niin mitä keinoja ravintoloilla on saada ihmisiä liikkeelle. Toisaalla se tosiasia, että aiempina vuosina ravintolassa kävijät ovat tottuneet siihen, että ravintoloihin mennään vasta keskiyön jälkeen ja se on auki aamu kello 5 saakka. Ennen pelailtiin kohtuullisen paljon ravintoloiden pelipöydissä mutta sittemmin ravintolat ottaneet enemmän bingoa, ja muita seurapelejä ohjelmistoihinsa.

Vähentyneet tunnit ja vähentyneet paikat

Sekään ei riittänyt, että yöaikaan eivät ravintolat saa vielä olla avoinna, vaan ravintoloiden piti vähentää puolet paikoistaan ja tiskillä ei saa enää norkoilla – ainakaan tällä hetkellä. Mitä sitten ravintoloissa saa tehdä? Ainakin se vanha kunnon happy hour mainonta on vielä sallittua ja ravintolaan mennään yhtä tapaamaan toisia ihmisiä, syömään ja juomaan. Ravintoloiden pitää siis tällä hetkellä panostaa toiminnassaan ja markkinoinnissa sellaisiin asioihin, jotka alleviivaavat juuri näitä positiivisia asioita. Ei ketään kiinnosta lukea mainoksesta, että ravintolan asiakaspaikoista on 50 % pois, vaan sitä, että ravintola panostaa entistä enemmän asiakkaidensa viihtyvyyteen.

Paremmat ruokalistat, tarkemmat tarjoukset

Nyt ravintoloiden pitää tarkistaa, miten esimerkiksi ruokalistat kertovat ruoista. Panostaako monipuoliseen ruokalistaan, vai panostaisiko paikallisuuteen? Mitä enemmän panostaa paikallisuuteen ja pieneen listaan, joutuu tekemään hieman enemmän kuin toiset, mutta toisaalta tekee juuri sitä, mistä markkinoinnissa on tarkoitus eli eriyttää oma tarjonta naapureiden vastaavasta. Esimerkiksi jos käyt läpi oman paikkakuntasi pitseriat ja ruokapaikat, huomaat että monien niistä ruokalistat ovat kuin kopioita toisistaan.

Miten sitten ravintolat pärjäävät kilpailussa? Hyvällä ja laadukkaalla palvelulla saadaan asiakkaille parempi mieli ja laadukkaat palvelut voidaan myös laskuttaa paremmalla hinnalla. Totta kai laadukas palvelu myös vaatii enemmän tekijöiltään, mutta kuka ei olisi valmis tekemään töitä työnsä eteen?

Yökerhot ongelmissa

Yökerhot eivät avaa vieläkään oviaan, koska ravintoloiden pitää sulkea ovensa jo kello 23. Voiko ravintolasaleja käyttää sitten mihinkään muuhun toimintaan, onko saleissa mahdollista tehdä jotain sellaista, mistä olisi ravintolan omistajalle tuloja? Voiko ravintolat alkaa kehitellä uusia yhteistyömuotoja paikallisten muiden toimijoiden kanssa ja etsiä uusia kuvioita jopa terveydenhuollon puolelta? Yökerhojen tulot ovat kuitenkin lipputulot ja viinanmyynti, niiden kattaminen jollakin toisella voi olla vaikeata, mutta jos vuokrat juoksevat, jotain pitää kehitellä.

Ravintolan näkyvyys kuntoon

Kaiken kaikkiaan nyt ravintoloiden uudelleen avautuessa on jokaisella ravintolalla mahdollisuus ottaa uusia markkinaosuuksia itselleen. Hyvällä ja kokonaisvaltaisella markkinointikampanjalla voidaan tässä tilanteessa saada uusia asiakkaita, jotka eivät ole aiemmin edes kokeilleen ravintolaa, ja kehittämällä uusia palveluita saadaan myös vanhoja asiakkaita palaamaan takaisin. Tämä uudelleen avaaminen antaa ravintolalle luonnollisen syyn uudistua, se tilanne vain pitää hyödyntää mahdollisimman pian, sillä kohta tämä tilanne on uusi normaali!

Ravintolan tulee huolehtia, että sen tarjonnasta on hyvät kuvat olemassa eri kanaviin, eli paikallislehteen, paikalliseen sosiaaliseen mediaan sekä omille digitaalisen viestinnän kanaville. Kuvissa tulee näkyä sosiaalisuus, siisteys ja iloisuus ja kaikkihan tietävät, että ruoka myy, mitä parempia kuvia ruoista on.