Eihän sitä olisi voinut kukaan ennustaa 2000-luvun alussa, että Googlesta tulee niin iso kuin mitä se on nyt. Mutta tullessaan maailman tiedonhaun ykköseksi se raivasi tieltään useampia kilpailijoita, ja muun muassa suomalaisten (taisi olla Fonectan) oman hakukoneen.

Internetissä toimijoiden elämä on siis periaatteessa yksinkertaisempaa nyt, koska on vain yksi iso hakukone, josta pitää olla huolissaan ja varmistaa, että löytyy siellä. Pienille, paikallisille toimijoille tämä on oikeastaan hyvä asia, jos tiedonhakijat osaavat tietoa hakiessaan lisätä hakuunsa paikkakuntamääritteen kuten Lohja tai vaikkapa Helsinki, mutta jos sitä ei muista lisätä, saattaa tuloksena tulla melkoinen määrä vastauksia.

Samalla siis kun kehitys on johtanut Googlen ylivoimaan, on erilaisten sivustojen määrä kasvanut ja sitä kautta tiedonhakijoille on tullut entistä enemmän erilaisia ”apukeinona”. Ennen puhutiin portaaleista eli sivustoista, jotka keräsivät itselleen alansa linkkejä – nykyäänkin tuota tehdään, mutta enemmän tietopuolisesti ja linkit tulevat siinä sivussa – sillä ihmiset hakevat vastauksia kysymyksiinsä enemmän kuin yksittäisiä yrityksiä, ja siihen on sisällöntuottaminen ollut menossa jo useamman vuoden.  Vanhanaikainen portaali eli linkkisivusto on esimerkiksi www.makupalat.fi mutta uudenaikainen autoiluun, autoihin ja liikenteeseen erikoistunut www.autotjaliikenne.fi tai esimerkiksi matkailun erikoissivut www.rodokselle.fi ja www.bulgarianlomat.fi

Nykyään on tarve tuottaa tekstiä, sisältöä joka vastaa johonkin polttavaan kysymykseen, kuten tämän kirjoituksen tarkoitus on antaa hieman neuvoa, miten yritys löydetään tai palvelu löydetään netissä.

Vieraslinkit

Nämä vanhat portaalit ja niiden nykymuodot ovat yhä yksi tärkeä osio Googlen arvomaailmasta ja jos jollekin sivustolle löytyy paljon linkkejä hyviltä sivustoilta = se yritys on hyvämaineinen, mutta tähän asiaan on nykyään tullut vielä potenssiin kaksi, eli tärkeämpää olisi saada muut sivustot joko kirjoittamaan yrityksestä tai edes jakamaan yrityksen tiedotteet, sisältäen linkit yritykseen- tällöin yrityksen tuottama sisältöä leviää ympäri internetin sivustojen ja Google tykkää siitäkin – siis jos se sisältö on oikeasti kiinnostavaa. Jos olet tilannut jostakin analytiikka yrityksestä palvelun, jossa katsotaan kuinka hyvin olet optimoinut sivustosi ja löydettävyytesti, todennäköisesti juuri nämä vieraslinkitykset ja vieraiden sinusta kirjoittamat artikkelit ovat se puutoskohta. Muualla maailmassa sisällöntuotanto vieraille sivustoille on jo arkipäivää ja toimistoja on Euroopassakin satoja, me Suomessa tulemme jälkijunassa.

Hakukoneoptimoint raporteissa voi olla maininta:

Kaikilla optimointisivuilla olisi suositeltavaa olla kuvia. Kuvien lisääminen tukee tekstisisältöä ja tarjoaa kävijälle mielenkiintoisempaa sisältöä, jolloin tämä viihtyy sivustolla paremmin. Myös tekstisisältöä olisi suositeltavaa tuottaa lisää. Jokaisella sivulla on suositeltavaa olla ainakin n. 300 sanaa tekstiä.

Tuo 300 sanan lisääminen per sivu on melkoinen saavutus keskivertoyritykselle, eikä se välttämättä ole todellisuutta.

tai tällainen:
Jatkuva suositus: Ulkoisen linkityksen lisääminen. Ulkoisen linkityksen hankinnassa tulee noudattaa Googlen laatusääntöjä: https://support.google.com/webmasters/answer/66356?hl=en

Hmm. Maailmassa on kaikenlaisia toimijoita, ohjeistuksia ja vaikka mitä. Jokainen yritys kyllä löytää ne omat keinonsa tulla löydetyksi netissä. Jo perusteellinen oman sivuston putsaaminen ja päivittäminen vastaamaan nykytekniikkaa ja mobiilikkäyttöä auttaa potentiaalisia asiakkaita löytämään sivustosi.

KO

www.ertuki.fi