Työsuhdepyörämarkkinan kasvu vaikuttaa vuoden ensimmäisten viikkojen tilastojen perusteella vain kiihtyvän ja alan markkinajohtaja GoByBike ennustaa, että vuonna 2024 työsuhdepyöräilijöiden määrä kaksinkertaistuu. Vuoden 2023 lopussa Suomessa oli 75 000 työsuhdepyöräilijää. Toistaiseksi miehet ovat hyödyntäneet pyöräetua naisia enemmän, mutta ero kaventuu vuosi vuodelta.Työsuhdepyörien tilausmäärät yli kaksinkertaiset vuoden 2023 alkuun verrattuna
ESPOO (20.02.2024) – Vuonna 2023 työsuhdepyöräilijöiden määrä nousi uusiin ennätyslukemiin, ja Suomen suurimman pyöräetuoperaattorin GoByBiken vasta julkaisema ennuste vuodelle 2024 lupaa edelleen kiihtyvää kasvua. Vuoden 2023 lopussa työsuhdepyöräilijöitä oli noin 75 tuhatta, kun taas ennusteen perusteella pyöräedun käyttäjien lukumäärä kohoaa jo lähemmäs 150 tuhanteen työntekijään vuoden 2024 loppuun mennessä.
Yhteensä ennusteen mukaan työsuhdepyörämarkkinan koko kasvaa edellisvuoden 140 miljoonasta eurosta yli 285 miljoonaan euroon.
Ennustemallimme on erittäin kattava ja se perustuu vuosina 2021-2023 kauttamme hankittujen yli 27 000 työsuhdepyörän tilastoon. Vuoden 2024 ensimmäisten viikkojen tilausmäärät ovat olleet yli kaksinkertaiset viime vuoden vastaaviin.
GoByBiken kaupallinen johtaja ja perustaja Heikki Tiittanen
Hankittujen työsuhdepyörien keskihinta on vakiintunut noin 3 300 euron tasolle. Korkea keskihinta selittyy sillä, että suurin osa (71 %) työsuhdepyöristä on arvokkaita sähköavusteisia pyöriä. GoByBiken kyselyn perusteella sähköpyörän hankkineista työntekijöistä ylivoimaisesti suurimmalle osalle työsuhdepyörä on kotitalouden ensimmäinen sähköinen kulkuväline, jota käytetään laajasti monipuoliseen arkiliikkumiseen ja kuntoiluun.
Kiinnostavaa ennusteessa on myös, että noin 14 tuhannen työntekijän työsuhdepyörän vuokrasopimus päättyy tänä vuonna.
Tämä on uusi tilanne kaikille eikä kenelläkään vielä ole laajaa dataa siitä, kuinka moni näistä työntekijöistä päättää hankkia uuden työsuhdepyörän ensimmäisen työsuhdepyöräsopimuksen päätyttyä. Työsuhdepyörät lunastetaan käytännössä aina omaksi vuokrakauden päättyessä, joten on hyvin mahdollista, että käytettyjen pyörien markkinaan tulee tuhansia sähköpyöriä myyntiin tämän vuoden aikana.
Miehet hyödyntävät etua naisia enemmän
Miesten osuus työsuhdepyörän käyttäjistä on noin 72 %, kun taas naisten vastaava noin 28 %. Naiset ovat kuitenkin vuosi vuodelta kirineet eroa kiinni ja ennusteen perusteella kehitys jatkuu myös vuonna 2024. GoByBike ennustaa, että vuoden 2024 jälkeen jo kolmannes työsuhdepyöräilijöistä on naisia. Yksi sukupuolien välistä eroa selittävä tekijä on toimialojen nopeus ottaa uusia etuja käyttöön.
Teollisuus- ja teknologiayritykset ovat olleet ensimmäisten joukossa tarjoamassa pyöräetua henkilöstölleen, ja vasta nyt muutama vuosi edun julkaisun jälkeen muut toimialat sekä julkinen sektori seuraavat perässä. Tämä osaltaan selittää miesten osuutta pyöräedun käyttäjämäärissä.
Työsuhdepyörä siirtyy yleensä työntekijän mukana työnantajalta toiselle
Työsuhdepyöräilyn suosion kasvu heijastuu myös rekrytointiin, sillä yleisimmin työsuhdepyörä seuraa työntekijän mukana työnantajalta toiselle. GoByBiken ennustemallin perusteella vuoden 2024 aikana noin 8 000 pyöräedun käyttäjää vaihtaa työpaikkaa ja haluaa siirtää työsuhdepyöränsä uudelle työnantajalle. Tämän seurauksena työnantajat, jotka eivät vielä tarjoa työsuhdepyöräetua, saattavat kohdata haasteita rekrytoinneissaan.
Tätä näkökulmaa monet työnantajat eivät vielä ole ymmärtäneet huomioida tehdessään päätöstä pyöräedun tarjoamisesta. Työsuhdepyöräilyn suosion kasvaessa työsuhdepyörän siirrosta tulee jokaiselle rekrytoivalle työnantajalle vakiokysymys työhaastatteluissa.