Kun kansainväliset jalkapalloliigat ja jääkiekkoliigat, kuten myös koripallo yms urheiluliigat ovat tauolla on e-Urheilulle avautunut aivan uusi mahdollisuus. Lehdistä olemme saaneet jo lukea jopa ammattiformulakuskien olevan innoissaan päästyään formulasimulaation kautta kilpailemaan.

Miten tämä kaikki on vaikuttanut maailmalla rahapelimarkkinoille, joille urheiluvedonlyönti oli suurin yksittäinen alue vielä alkuvuonna. Puhutaan kuitenkin liiketoiminnasta, jonka arvioitiin vuonna 2019 olevan hieman alle 500 miljardia dollaria, ja siitä noin 50 miljardia tapahtui nettipelaamisena ja koko rahapelimarkkinasta urheilun osuus arvioidaan olevan hieman yli 40% eli tasolla 200 miljardia dollaria vuodessa!

Esimerkiksi Englannissa suurin yksittäinen rahapeli ovat nimenomaan ns. betting shop tyypppisten vedonlyöntiliikkeiden kautta tehdyt pelit, joita koko Englannin rahapeleistä oli vuonna 2018 24,4%. Mutta suurin kasvu kansainvälisesti oli tulossa USA:ssa missä uudet lakialoitteet olivat avaamassa urheiluvedonlyöntiä Nevadan lisäksi muidenkin osavaltioiden casino operaattoreille, kunnes urheilumaailma pysähtyi. Nyt USA:ssakin mietitään, onko e-Urheilu varsinaista urheilua, ja voiko siitä asettaa urheiluvetoja?

Kasvava e-Urheilu

Elektronisen urheilun kasvu olisi ollut taattua joka tapauksessa, nyt se on vain tänä vuonna kiihtynyt. Siitä on tullut sponsorimarkkinoiden kuuma alue, koska monet tutkimukset osoittavat 18-26 vuotiaiden nuorten aikuisten pelaavan ja katselevan pelejä niin paljon, että tapahtumissa sponsorointi kiinnostaa jo maailman suurimpia markkinoijia.

Kuinka suuresta markkinasta sitten puhutaan tällä hetkellä e-Urheilun suhteen?

Kuva, joka sisältää kohteen näyttökuva

Kuvaus luotu automaattisesti

Yllä oleva arvio on tehty viime vuonna, ja jo nyt se on vanhentunut. Kansainvälisesti lisääntynyt medianäkyvyys ja lisääntyneet tapahtumat sekä uudet lajit ovat jo aikaansaaneet alan liikevaihdon kasvua, mutta tilastot tulevat vielä perässä. Ja syy, miksi yritykset Suomessakin ovat alkaneet kiinnostua lajista on lajin katsojien huima lisääntyminen. Enää ei ole kyse tietokonepelaamisesta jollain pienellä joukolla, vaan lajista oli jo viimeisten vuosien aikana tulossa yksi päälajeista, maailman tapahtumat vain nopeuttivat tilanteen kehitystä.

Kuva, joka sisältää kohteen näyttökuva

Kuvaus luotu automaattisesti

e-Urheilun lajit

Samalla kun e-Urheilu on saanut lisää media-aikaa, myös aiemmin vähemmän huomiota saaneet pelit pääsevät esille. Suurimmassa kansainvälisessä nosteessa on tällä hetkellä Valve Corporationin Counter-Strike: Global Offensive eli lyhyesti CS:GO, jota pelataan sekä paikallisia liigoja että maailman tasolla ESL Pro liigaa ja parasta aikaa ESL One karsintoja syksyn Rion turnaukseen, jossa on jaossa joukkueille peräti kaksi miljoonaan dollaria palkintorahoja. CS:GO on tällä hetkellä eniten kasvava e-Urheilu laji ja syynä sen seuraamisen helppous.

Suomalaisittain lajia seurataan esimerkiksi kahden CS:GO tiimin ENCE ja HAVU esitysten kautta. ENCE oli parhaimmillaan aivan maailman huipulla, mutta muutokset joukkueen viiden hengen tiimissä ja saanut ENCEn putoamaan alaspäin maailman ranking listalla jopa niin, että Suomen ykkönen on nyt HAVU, joka pelasi itsensä juuri Flashpoint turnauksen välieriin ja toi tuliaisinaan 100 000 dollarin palkintorahat.

Se on kuitenkin lajina vielä pienempi kuin varsinkin Aasiassa pelattavat Dota 2 ja League of Legends pelit, joissa näissäkin on sekä alueellisia että maailman tason turnauksia ja varsinkin Dota 2 The International turnaus on viimeisten vuosien aikana kerännyt kymmenien miljoonien palkintopotit ja se on tehnyt suomalaisista e-urheiluammattilaisista miljonäärejä, jopa siinä mittakaavassa, että Jesse Vainikka siirtyi jo eläkkeelle. Miksi Jesse? Koska hän on e-urheilija, joka voitti kaksi kertaa Dota 2 The Internationalin eli MM-finaalin ja on tienannut lähes kuusi miljoonaa euroa palkintorahoja tietokonepeliä pelaamalla.

Muita pelattavissa olevia lajeja eri vedonlyöntioperaattoreilla ovat Rainbow Six liigat, Starcraft II turnaukset, King of Glory kiertue sekä erilaiset iRacing ja eNHL sekä eSoccer turnaukset.

Markkinoille on nyt myös tulossa Riot Gamesin Valorant peli, joka yrittää ottaa modernilla ilmeellään palasen CS:GO scenestä. Riotin pelejä ovat jo aiemmin e-Urheilussa vahva League of Legends ja yritys on julkaissut jo tiedotteen, jossa se kertoo uusistakin peleistä e-Urheiluun.

Monet pelitoimittajat, jotka kehittävät pelejä e-Urheiluun lähtevät aluksi itse sponsoroimaan ja järjestämään omia turnauksiaan. Suurimmat näitä asettavat miljoonia euroja vuodessa palkintorahaa saadakseen pelille nostetta ja parissa vuodessa ollaan nähty, mitkä peleistä nousevat voittajiksi, ja mitkä jäävät sivuosaan. e-Urheilun tullessa nyt entistä enemmän esille myös vedonlyönnin kautta, tulee laji kasvamaan entisestään sekä rahallisen arvonsa, katsojien että pelaajien määrän kehityksen kautta.

Tällä hetkellä vielä monet urheiluvedonlyöntiä harrastaneista ei ole löytänyt e-Urheilusta omaa lajiaan eikä välttämättä jokainen jalkapalloa tai jääkiekkoa pelannut tai formuloiden voittajista vetoa lyönyt lähde kovin nopeasti e-urheilun mukaan, mutta nyt lajilla on sauma kasvaa entisestään.